Aan het begin van ons gesprek zei je dat je een JRPG-meesterwerk wilde maken. Wat voor ideeën had je daarvoor?
Precies. Nou, voordat we met Monolith Soft begonnen, werkten we bij Square20…20. Square: Tegenwoordig Square Enix Holdings Co., Ltd. Square werd opgericht in 1986 en fuseerde in 2003 samen met Enix.
Juist. Kort nadat de ontwikkeling van Final Fantasy III21 was afgerond kwam ik erbij, en ik was betrokken bij IV, V en VI22. Final Fantasy was altijd een van de titels die wel de x-as met gameplay had, maar waarin vooral veel nadruk lag op de y-as met het verhaal. Ik weet nog hoe veel lol we beleefden aan het opsporen van bugs. Op de laatste dag van de ontwikkeling moest er altijd nog iemand de hele game uitspelen!21. Final Fantasy III: Het derde spel in de serie, verscheen voor de NES in 1990, exclusief in Japan.22. IV, V en VI: Final Fantasy IV (in 1991 verschenen voor de Super NES in Japan en Amerika, verkrijgbaar voor de Virtual Console van de Wii in Europa), Final Fantasy V (in 1992 verschenen voor de Super NES, exclusief in Japan) en Final Fantasy VI (in 1994 verschenen voor de Super NES in Japan en Amerika, verkrijgbaar voor de Virtual Console van de Wii in Europa).
Dat klopt. (Hironobu) Sakaguchi23 en de rest van ons keken dan mee. Als het spel dan eindelijk was uitgespeeld, gingen we met z’n allen juichen. Het was geweldig.23. Hironobu Sakaguchi: De maker van de Final Fantasy-serie. In 2001 vormde hij zijn eigen ontwikkelstudio, Mistwalker Corporation.
Maar daarna – en dat is ook mijn eigen schuld – had ik het gevoel dat de y-as met het verhaal steeds meer terrein won op de x-as met gameplay.
Juist. Daarom begon ik de ontwikkeling van Xenoblade Chronicles door op basis van mijn ervaring tot een goed evenwicht tussen de x-as en y-as te komen, en daar de structuur van het spel op te baseren.
Je streven om de x-as met gameplay net zo sterk te maken als het verhaal op de y-as, heeft ongetwijfeld tot de diepgang in het spel geleid.
We begonnen als Monolith Soft in 1999, met financiering van Namco, toen het nog geen Namco Bandai was. Ons eerste spel was Xenosaga25, maar omdat we dit ontwikkelden tijdens de opbouwfase van onze organisatie, hadden we niet genoeg mensen. De programmeurs en planners waren allemaal groentjes. In die tijd was (Koh) Kojima27, de regisseur van Xenoblade Chronicles en Xenoblade Chronicles X26, nog maar net in dienst, vers uit de schoolbanken.24. Namco: BANDAI NAMCO Games Inc. Namco is opgericht in 1955. De game-afdeling van Namco fuseerde in 2006 met Bandai.25. Xenosaga: Xenosaga Episode I: Der Wille zur Macht, een RPG die in 2002 werd uitgegeven door Namco.26. Xenoblade Chronicles X: Tetsuya Takahashi’s nieuwste RPG, in ontwikkeling voor de Wii U. Een Europese release is gepland voor 2015.27. Koh Kojima: lid van de ontwikkelafdeling bij Monolith Soft en de regisseur van Xenoblade Chronicles. Verscheen in Iwata vraagt: Xenoblade Chronicles, Aflevering 3: Het ontwikkelproces.