Xenoblade Chronicles 3D verschijnt exclusief voor de New Nintendo 3DS en New Nintendo 3DS XL. Wat dacht je toen je jouw spel voor het eerst op een handheld-systeem zag?
Het Amerikaanse Monster Games42 heeft de overzetting verzorgd. Met die ontwikkelaar werken we al lang samen. Toen we voor het eerst spraken over het overzetten van Donkey Kong Country Returns naar de Nintendo 3DS43, waren er binnen Nintendo ook al mensen die zeiden: "Dat zou geweldig zijn, maar is het wel mogelijk?"42. Monster Games: Een ontwikkelstudio in Minnesota, VS. Dit bedrijf verzorgde de 3D-overzetting van Xenoblade Chronicles naar de New Nintendo 3DS en New Nintendo 3DS XL.43. Donkey Kong Country Returns naar de Nintendo 3DS43: Donkey Kong Country Returns 3D verscheen in mei 2013 voor de Nintendo 3DS.
Maar de mensen bij Monster Games hebben alle problemen die bij het overzetten de kop opstaken één voor één opgelost. Ze hadden het spel al heel snel aan de praat op de Nintendo 3DS. Het personeel van Retro Studios44, dat de Wii-versie van het spel maakte, was diep onder de indruk toen ze dat zagen. Wij waren ook verrast, en onder de indruk van hoe goed het 3D-effect bij het spel paste.44. Retro Studios: Een ontwikkelstudio in Texas, USA. Het bedrijf is opgericht in 1998 en werkte aan de Metroid Prime-serie (Nintendo GameCube en Wii), Donkey Kong Country Returns (Wii) en Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Wii U).
Absoluut. We hebben Monster Games gevraagd om het spel over te zetten omdat Monolith Soft al werkte aan Xenoblade Chronicles X. We hadden het spel ook heel graag naar de originele Nintendo 3DS overgezet, maar dat zou moeilijk worden met zo’n groot spel als Xenoblade Chronicles.
We konden het spel wel naar de New Nintendo 3DS overzetten omdat dit systeem krachtiger is. Maar natuurlijk was het nog steeds een lastige klus. Een tijdje was er veel onzeker, zo van: "Het gaat waarschijnlijk wel lukken, maar we weten niet wanneer het klaar is." Maar het is ze gelukt, en ik was echt verbaasd toen ik het zag werken. Ik dacht: "Je beweeg op dezelfde manier door de wereld!"
Ik was ook aangenaam verrast. Ik dacht: "Het is bijna identiek aan de Wii-versie."
Dat is echt verbluffend. Toen we Xenoblade Chronicles voor de Wii maakten, hadden we nooit kunnen bedenken dat het spel ooit nog eens op een handheld-systeem van Nintendo zou verschijnen.
Maar nu kunnen we Xenoblade Chronicles op de New Nintendo 3DS spelen. Dit klinkt misschien een beetje opschepperig, maar toen ik dat zag dacht ik ook: "Dit legt de lat voor RPG’s op handheld-systemen weer een stukje hoger." (lacht)
(lacht) Omdat je flink wat tijd in Xenoblade Chronicles moet investeren, is het spel heel geschikt voor een handheld-systeem, want je kunt op elk moment stoppen.