We brengen beide spellen voor het eerst in deze serie overal ter wereld1 tegelijk uit. Dat is iets wat we al lange tijd wilden doen. Hoe voelt dat voor je, Ishihara?1. Met uitzondering van enkele regio’s.
Dat is al jaren een doel geweest, dus het is niet te beschrijven. Maar simpel gezegd, dacht ik dat het onmogelijk was toen het ontwikkelproject van start ging (lacht)!
Maar naarmate het ontwikkelproces vorderde, zag ik in dat we het konden. We hebben geen verschillende spellen in verschillende talen voor verschillende landen gemaakt. In plaats daarvan kozen we voor een 7-in-1-benadering. Met andere woorden, we hebben alle zeven talen – Japans, Engels, Frans, et cetera – in één softwareversie gestopt, en de spelers kunnen de taalversie kiezen die ze willen. Toen deze spellen klaar waren, wilde ik mezelf alle lof toezwaaien, ook al had ik dat deel zelf niet gedaan (lacht)!
Het zal wel moeilijk zijn geweest om het te maken, maar de 7-in-1-benadering was in een aantal opzichten gewoon logisch.
Hoe ervoer jij dit toen je de software onder handen moest nemen, Masuda? Was die 7-in-1-benadering niet extreem lastig bij een Pokémon-spel?
Het script. Tot nu toe schreven we eerst het Japanse script, dat vertaalden we dan naar het Engels, om het vervolgens naar de diverse andere talen te vertalen, zoals Frans en Duits. Maar deze keer zijn we na het Japanse script direct doorgegaan met alle andere talen.
En er zijn een hoop nieuwe Pokémon te zien als er een nieuw Pokémon-spel is. Was het niet moeilijk om nieuwe namen te bedenken voor al die Pokémon?
Zeker! Het team heeft speciale medewerkers voor het toewijzen van namen, en ze hebben hun best gedaan, al stond het huilen hen nader dan het lachen (lacht)!
Je moet namen bedenken die bij de Pokémon passen, zoals namen die hun fysieke vorm uitdrukken. En je moet ervoor zorgen dat je geen inbreuk maakt op rechten van anderen.