Ishihara, hoe verliep het proces om Pokémon in 3D te maken?
Door het in 3D te maken, kon ik een helder beeld vormen van zaken waarvan ik me eerder nog niet eens zo bewust was. Ik dacht bijvoorbeeld een staart te zien, maar dat bleek iets anders te zijn, of ik begon instructies te geven voor een snorhaar om vervolgens te horen dat het een hoorn was (lacht)!
De Pokémon hebben altijd de volledige diversiteit van de dierenwereld tot uitdrukking gebracht, dus het was behoorlijk lastig om er modellen van te maken.
Maar in dit spel heeft iedere speler zijn of haar eigen Pokémon, dus je moet al die Pokémon evenveel aandacht geven.
Dat zeker (lacht)! Maar dat doen we al jaren, dus het is in feite standaardprocedure.
In januari dit jaar, toen we de eerste uitzending van Pokémon Direct2 aankondigden, deden er een hoop geruchten de ronde tot op het moment waarop we het uitbrachten, zoals: “Gaat het nieuwe spel Pokémon Rainbow (regenboog) heten?!” (Lacht.)2 De eerste Pokémon Direct: de titels Pokémon X en Pokémon Y werden onthuld in Pokémon Direct, dat werd uitgezonden op 8 januari 2013.
Ik weet nog als de dag van gisteren hoe fel er werd gereageerd toen we de daadwerkelijke titels onthulden. Mensen waren verbaasd en noemden het onverwacht. Waarom besloot je ze Pokémon X en Pokémon Y te noemen?
Inderdaad. We denken misschien verschillend, maar we leven allemaal op dezelfde planeet, dus iedereen eet, drinkt, slaapt en gaat aan het werk, dag in, dag uit, net als alle anderen.