Wat is Pokémon? Kom alles te weten over dit fenomeen in dit speciale nieuwsitem
Al twintig jaar lang zijn miljoenen fans van alle leeftijden in de ban van Pokémon, waardoor het wereldwijd een van de meest succesvolle namen in de entertainmentbranche is. Sinds de release van Pokémon Red en Pokémon Green voor de Game Boy in Japan in 1996 zijn er al meer dan 279 miljoen games in deze legendarische serie verkocht.
Wil je meer weten over de wonderlijke wereld van Pokémon? Lees dan verder en ontdek de geschiedenis van deze populaire serie!
Pokémon zijn er in alle soorten en maten. Deze wezens leven in het wild of onder de mensen. De meeste Pokémon kunnen niet praten, behalve wanneer ze hun naam willen zeggen. Er zijn op dit moment meer dan 700 verschillende Pokémon bekend.
Pokémon worden grootgebracht en aangestuurd door hun eigenaren (die 'Trainers' worden genoemd). In de loop van hun avonturen groeien Pokémon en doen ze ervaring op. Af en toe evolueren ze zelfs om sterker te worden.
Er zijn meer dan tien verschillende Pokémon-types, waaronder Fire, Psychic en Dragon Pokémon. Ieder Pokémon-type heeft sterke en zwakke punten vergeleken met andere soorten Pokémon. Een Fire Pokémon is bijvoorbeeld sterk tegen een Grass Pokémon, maar delft al snel het onderspit tegen een Water Pokémon. Vanwege deze verschillen is het erg belangrijk om strategisch na te denken, een goed team samen te stellen en de juiste Pokémon te gebruiken tijdens een gevecht.
De eerste Pokémon-games die in Europa zijn uitgebracht, kwamen in 1999 uit voor de Game Boy. Dankzij de serie is Pokémon sindsdien steeds populairder geworden. Er zijn Pokémon-games uitgebracht voor verschillende Nintendo-systemen, waaronder de Nintendo 3DS en de Wii U.
In de meeste games kruipt de speler in de huid van een jonge Trainer die op reis gaat om Pokémon te vangen en te trainen. Onderweg nemen spelers het op tegen de Pokémon van andere Trainers om kampioen van de Pokémon League te worden. Daarnaast is het de bedoeling om de talloze Pokémon die in de gamewereld wonen, te vangen en te catalogiseren. Hoewel gevechten een centrale rol spelen in de games, wordt er nooit expliciet geweld getoond in Pokémon-games. Pokémon sterven nooit in de games. Tijdens het spelen krijgen Trainers de kans om deel te nemen aan allerlei andere activiteiten, zoals talentenjachten, schoonheidswedstrijden, toernooien en vissen.
Je kunt ook vechten en Pokémon ruilen met andere spelers, zodat kinderen kunnen leren wat de voordelen zijn van delen en sportief gedrag. Op de nieuwste generatie spelsystemen kunnen spelers zelfs online spelen en ruilen met andere Trainers van over de hele wereld.
Junichi Masuda is de director van Pokémon bij de Japanse game-ontwikkelaar Game Freak.
"Toen we begonnen, stonden we volgens mij echt vierkant achter wat we deden. We wilden kinderen laten zien hoe leuk het is om bijzondere wezens – Pokémon – te ontdekken, te verzamelen, te laten vechten en te ruilen. Dat was onze droom. Destijds hoopten we dat het publiek dat idee net zo leuk zou vinden als wij! We waren aangenaam verrast... onze droom kwam uit toen de game zo succesvol werd."
"Het succes is volgens mij grotendeels toe te schrijven aan de Pokémon zelf en aan de band die fans onderling vormen en die ze opbouwen met de wezens die ze tijdens het spelen ontdekken. Fans vinden het geweldig om hun favoriete Pokémon te kiezen en ermee te vechten. In elke nieuwe generatie games kunnen spelers nieuwe Pokémon vinden. Samen met de uitgebreide communicatiefuncties in de games vormt dat de reden waarom Pokémon-games spelers van over de hele wereld samenbrengen."
De allereerste games in de Pokémon-serie werden in Japan in 1996 en in Europa in 1999 uitgebracht.