In the period around 2004-2006, no clear theories had been formulated regarding the question of what happens inside our brains. As Brain Training became ever more popular, issues concerning its scientific accuracy were raised. The popularity of the games might have caused you some trouble, Dr. Kawashima.
No, no. The thing is… Brain Training was the first time someone had produced a product which claimed to use scientific information about what is occurring in the user’s brain – one which said that it stimulates the prefrontal area of the brain, basically. I thought that was pretty epochal in itself, so it’s a bit of a shame that not many people analysed that aspect of it.
Another thing I think is that although Brain Training was really valuable as a means of allowing families to communicate across generations, I don’t think much attention was necessarily paid to that aspect either.
Optical topography 3 has been used to prove that blood flow in the brain increases when one is playing Brain Training. In other words, it makes the brain work. On the other hand, what kind of changes take place in the brain afterward was not theorized at that time. I wonder how the researchers have been progressing since then.3 Optical topography is a medical procedure used to examine brain activity. It measures activity on the surface of the brain, in areas responsible for motor, language, and other functions.
Well, first of all, we have proven that if older people play Brain Training, improvements can be seen in a number of their brain functions. This was verified using a range of psychological indicators.
We have also learned that using some of the memory training software on a computer, rather than Brain Training on the Nintendo DS system, does not notably improve one’s brain functions. These other trainings than Brain Training appear as a matter of logic to train our brain, but measurements taken using optical topography show that they do not actually place a burden on the prefrontal area.
So even if you do things that initially appear to be similar to the exercises in Brain Training, you are not actually training your brain unless you simultaneously perform a number of linked processes – for example reading a problem, making a calculation, and writing the answer with the Nintendo DS stylus.
I see. So you measure brain activity with a method such as optical topography, which allows you to observe blood flow within the brain and see whether or not a burden is being placed on it. I remember when we were making Brain Training, we created a number of exercises based on your theories. In the end, however, many of these exercises were discarded. There were some exercises that should logically have stimulated the brain but then we were told by you that they actually caused it to ‘cool down’. It just goes to show that it is impossible to know what stimulates the brain unless you actually measure brain activity.