That’s quite curious isn’t it? It’s hard to imagine there would be a correlation between creativity and working memory.
You have your own hypothesis about this correlation though, don’t you, Dr. Kawashima?
I once performed some research on the brain that attempted to answer the question ‘what is creativity?’ I showed students a picture of a cat and a picture of a ladder, and asked them to think about what they could make by combining the two things. When the students thought about this question, they were actually making use of the prefrontal area. In other words, the ‘creativity’ that we are able to measure was actually the same thing as working memory, or at least there’s a possibility they use the same areas of the brain. So while the two things may appear far apart from a psychological point of view, another hypothesis is that they are the same, or close, in the brain.
And when you performed comparative experiments involving sufficient numbers of rats, you could see a clear difference, couldn’t you?
Yes. We also confirmed that the number of synapses in the brain was increasing in the brains of the trained rats. What’s more, we are now learning that the way genetic switches are flipped also changes. This makes me think that training could perhaps change the expression pattern of genes in certain regions, and that this could be linked to an increase in brain volume. One of my short-term dreams is to have rats play Brain Training.
Yes. They can’t use a Nintendo DS, though! (laughs) Basically, I want to make rats do training which requires them to use their brains. If I were to do that, I may see the same phenomenon that occurs in humans – that is, of changes occurring in a broad range of brain regions. If I compared patterns of gene expression in parts of the brain that are used, and patterns of gene expression in parts of the brain that are NOT used, but still show an increase in volume, I suspect more secrets may be revealed.
Yes. Incidentally, exactly three years ago, you asked Nintendo if we could make new training software for the Nintendo DS for you to use in an experiment. I’d like to ask you to tell what you did with the software that the Brain Training team made for you.
Certainly. I have a close friend who is a professor at Sendai University, a physical education university that has produced athletes who’ve performed at the Winter Olympics. Another professor there consulted us as to ways of improving the performance of athletes who competed in the skeleton.
The Olympic rules for the skeleton dictate that athletes from outside the host nation can only try out the course a few times before the games. This means that they have to memorise the whole course ahead of time. If they could train their working memory to increase its capacity, they could memorise the course really well and be able to predict what comes next at any moment. Their actual physical performance would also improve as a result.