Paper Mario for Nintendo 64 was the first game in this series featuring paper-thin 2D graphics. I think Miyamoto-san really persevered until he achieved that unique style. As the developers at that time, what was it like?
It was indeed a challenge. After it was decided that IS would make a second Super Mario RPG, we ran into trouble deciding how it should look in order to introduce a different theme to that of the main series.
Aside from introducing Kudo-san at the start, I didn’t have much to do with it, no.
Tanabe-san was in charge of handling HAL Laboratory, and he was racking his brain while I was at HAL Laboratory at the time, thinking about bringing out games for Nintendo 64. (laughs)
Around 1997, HAL Laboratory was somewhat lost. The reason was clear. Super Mario 6418 suddenly came out at the same time as Nintendo 64, so we were all racking our brains trying to find an answer about what product would be good enough to line up side by side with Super Mario. It took quite a while before HAL Laboratory came out with Super Smash Bros.19– I bet IS had the same problem.18. Super Mario 64: The first 3D action game in the Super Mario series, simultaneously released with the Nintendo 64 system in June 1996.19. Super Smash Bros.: An action-fighting game released for the Nintendo 64 system in January 1999, developed by HAL Laboratory, Inc..
Yes, we really did. And most of all, it was a Mario game! We couldn’t determine the route to take with the visuals. At first, we broke into teams and worked in parallel on making about three sample models.
I was still a new employee, and I was involved as a designer making one of the samples.
While the design remained undecided, I naturally spent a lot of time waiting – during that free time casually for my own interest and totally separate from the course the team was taking, I made a rough image. I hoped it would somehow serve as a kick-off point and submitted it.
Then they called me to a planning meeting, saying “Bring back that picture,” and this is what I presented.
It’s made of 3D polygons, but I drew it to resemble an image like that of a picture book transplanted into a video game – using paper-thin 2D backgrounds and characters.
This style simply didn’t exist on the path everyone was on at the time, but you could sense a great deal of feeling toward Super Mario in the pictures.
I think around that time it was trendy to go for realistic 3D on home consoles, but I thought it might be an interesting twist to make use of the capabilities of 3D to emphasise a 2D appearance.