Editor’s Note: All videos shown in this interview have been taken from the Japanese version of the game.
Today I have gathered all of you who were involved with Paper Mario: Sticker Star on Nintendo 3DS. First, please introduce yourselves, including how you first encountered and came to be involved with Super Mario, both as a player and a developer. We’ll start with Kudo-san.
I’m Kudo from Vanpool.1 I was in charge of the direction and script for this game. My first involvement with Super Mario was at the time of the Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars2 game for the Super NES as a member of the Square (now Square Enix) staff.1. Vanpool, Inc.: A video game developer based in Shibuya Ward, Tokyo. Vanpool works on titles for Nintendo, such as the Freshly-Picked Tingle's Rosy Rupeeland game.2. Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars: An action RPG released by Nintendo for the Super Nintendo Entertainment System (SNES) in March 1996. It was a collaboration with Square Co., Ltd. (now Square Enix Co., Ltd.).
That project began with a desire to draw on Square’s RPG know-how in making a Super Mario game together with Nintendo. When did you first encounter Super Mario as a player?
No, no! I played the Mario Bros.3 game on the NES like crazy! I loved it! (laughs)3. Mario Bros.: An action game released by Nintendo for the Famicom and as an arcade game in 1983.
I’m Nakajima from Intelligent Systems (IS)4 and I’m involved with project management at IS for the Paper Mario series. As a player, I once had a part-time job at a place that had the Mario Bros. arcade game, and I played it all the time. As a developer, the first time I encountered it was when I got to help out a little with the NES game.4. Intelligent Systems Co., Ltd.: A game developer who has developed Nintendo software, including the Fire Emblem and Paper Mario series, and development support tools for successive hardware. Headquartered in Kyoto, Japan.
Well, when I entered the company, they were developing the Family Computer Disk System’s5 Nagatanien Mario Bros.6 game.5. Family Computer Disk System: A peripheral product for the Famicom system released in February 1986 in Japan. The system used floppy disks on which software could be rewritten.6. Nagatanien Mario Bros. Game, also known as Kaette Kita Mario Bros. or Mario Bros. Returns: Released in November 1988 in Japan for the Family Computer Disc System. The game contents were very similar to Mario Bros., but during the game, advertisements would appear between levels for upcoming Mario titles and the Japanese food company Nagatanien Co., Ltd., the game’s sponsor. Players could only buy the game as a ‘rewrite’ for a disc they currently owned, rather than as a standalone version.
That’s right, Nagatanien Mario Bros. It was 100 yen cheaper to rewrite the disk than use the usual Disk Writer game.
That was the first game I was involved with making. When the Super Mario Bros.7 game came out, I played it all the time, without making any distinction between work and play.7. Super Mario Bros.: An action game released for the Nintendo Entertainment System (NES) in September 1985.
Nakajima-san, when the Super Mario Bros. ROM eventually arrived, did work grind to a halt throughout the company?
Those were more lenient times. (laughs) When the master ROM (final version of the game) was complete, it was handed out to those involved. Everyone was playing it at HAL Laboratory8 from morning to night, so work wasn’t getting finished.8. HAL Laboratory, Inc.: A video game developer that has worked on products such as the Kirby and Super Smash Bros. series. Satoru Iwata once served this company as president.