“Is Everyone Playing The Game?”
A lot of the time when a game in development gets interesting, it seems like the progress of the entire project speeds up at a certain point, and I feel like Paper Mario: Sticker Star suddenly sped up like that. Nakajima-san, you’ve been involved with a variety of projects, so I think you have experienced that feeling of getting into a groove and speeding up several times. What about this time?
Encountering Kudo-san was what threw the first switch. His Mario-like sense provided all kinds of stimulation and I felt like I could finally see the end.
During the confusion at the beginning, everyone was quiet at the meetings and conversation never took off.
With regard to the maps I worked on, they had quite a lot of objects and there were big changes several times along the way. Even if I made a lot, I didn’t feel like I was getting anywhere, so I think I was proceeding cautiously the whole time.
But towards the end of development, each person working on the maps was able to determine how far they needed to go to be done.
When more people on the team are able to grasp each finish line for themselves, development suddenly takes off.
Kudo-san’s voice is probably the loudest one at IS. I could tell what he was talking about even from three rows of desks away! (laughs) I would think, “I should hear this,” and listen in, and later Kudo-san would come to my desk and just say, “So there you have it.” (laughs) We communicated that way a lot.
Kudo-san dragged in everyone – but in a good way. That’s another thing that went on.
As teams grow in size compared to before, sharing information with everyone becomes a bigger challenge. In times like that, I think it’s important to have an environment whereby people can hear what relates to them without going to the trouble of holding a meeting.
A big thing for me was digging into hands-on development about six days a week and working together with everyone for such a long time. If I had to come from Tokyo once or twice a month to talk various matters over all at once and then see how it was handled at a later date, I don’t think it would have worked. It was great that we could meet and talk as soon as I thought of something and that I could see the results of what we tried right then and there.