Abandoning The RPG Structure
Miyamoto-san really persevered with Paper Mario this time. What exactly was he particular about?
Aside from wanting us to change the atmosphere a lot, there were two main things that Miyamoto-san said from the start of the project: “It’s fine without a story, so do we really need one?” and “As much as possible, complete it with only characters from the Super Mario world”.
That’s a difficult task. In some ways that would be the exact opposite in terms of direction from recent games in the series.
Yes. With regards to the story, we did a survey regarding Super Paper Mario24 in Club Nintendo25, and not even one per cent said the story was interesting. A lot of people said that the Flip26 move for switching between the 3D and 2D dimensions was fun though.24. Super Paper Mario: An action-adventure game released for Wii in April 2007.25. Club Nintendo: A free, members-only points service run by Nintendo. It began in Japan in 2003 and 2006 in Europe. When members purchase certain software or game systems, register the serial number on the Internet and respond to post-game surveys, they earn points. These points can be exchanged for special items that are available for purchase.26. Flip: A move in Super Paper Mario that can be used to switch between a 2D and 3D viewpoint with a single button, altering how the game plays.
The project came together because of that idea. Kudo-san, you were in charge of the script, so what were your thoughts on whether a story was really necessary or not?
I originally saw it in a way that’s similar to Miyamoto-san. Personally I think all we need is to have an objective to win the boss battle at the end of the game. I didn’t think we necessarily needed a lengthy story as with traditional RPGs. Instead, we looked at the characteristics of a portable game that can be played little by little in small pieces and packed in lots of little episodes and ideas. I‘ve always liked putting in little ideas, so I actually enjoyed it.
When it comes to characters, in the session of Iwata Asks covering Super Mario Galaxy Miyamoto-san said that he was finally able to put the essence of Mario into words for the first time.
He says that a Mario-like design follows from function, so when something else comes into the mix, it doesn’t feel right.
You understand the character from its design – like if it has spikes, stepping on it will hurt.
When people vaguely sense something like that and can use logic to explain it, they want to share it. So talking about a Mario-like design might have been a big deal to Miyamoto-san at the time! (laughs)
But being unable to use new characters is pretty strict. Of course, we couldn’t not make any new enemy characters and as for allies among the Super Mario characters, there’s really only Toad in various colours!
But personally, the more restrictions there were, the more excited I got. They may look the same, but we put in some elements in which their personalities are slightly different, so you can tell the difference and you think, “Hey! Are you that Toad from back then?” Towards the end of development, I could feel that I became one with Toad! (laughs)