StreetPass relay points started on August 6, but in Japan, it began without any advance notice so I think a lot of people felt like it began suddenly out of the blue. In Japan alone, more than two million people are already using the service. I thought I might be able to ask some interesting questions about how this service came to be, so I hurried to gather everyone involved with this project. First, please introduce yourselves. Let’s start with Konno-san.
I’m Konno from the Entertainment Analysis & Development Division. I’m a producer of games like nintendogs1 for the Nintendo DS and nintendogs + cats2 for Nintendo 3DS, and I’m a sort of overall coordinator for Nintendo 3DS hardware. This time, I was deeply involved with StreetPass relay points.1. nintendogs: A game released for enjoying communication with puppies. Released for the Nintendo DS system in October 2005.2. nintendogs + cats: A communication game released simultaneously with the Nintendo 3DS system in March 2011. This game also included interaction with kittens.
In short, I was one of the people who first brought it up. It’s true for Japan as well, but especially in America and Europe, I wanted more people to enjoy StreetPass, so I asked to have this project go forward.
I’m Yamazaki from the Network Development & Operations Department. For the last few years, I’ve worked on systems surrounding the communicative features of Nintendo 3DS and Wii U. As part of that, I co-ordinated the server development team for StreetPass relay points.
You also co-ordinated shaping the functionality of SpotPass3.3. SpotPass: A feature in the Nintendo 3DS system that when activated, the system will receive various information and content from Nintendo when near a wireless internet access point.
I’m Kawahara from the Network Development & Operations Department. I’ve been involved with video delivery services like the Nintendo Channel4 and Wii no Ma5 for the Wii console. I also worked on setting up the servers for SpotPass. For StreetPass relay points, I made the infrastructure for the relay points themselves.4. Nintendo Channel: This Wii Channel allowed users to enjoy videos and trial versions of software related to the Wii and Nintendo DS systems. This channel is no longer available.5. Wii no Ma (Wii Room): A service that was only available in Japan, Wii Channel operated by Wii no Ma Co., Ltd. Wii no Ma was a "living room communication channel" featuring three services: Shopping, Home Theater and Ironna Ma (Various Room). The service used to offer pay services to shop for original products only available through Wii no Ma, gourmet items, daily necessities, fashion items, and home decoration. Users could also rent movies, anime and classic television programs for viewing. This channel is no longer available.
Inoue-san, sitting next to me, and I have been on the same team for about three years. We originally formed that team for this project.
Three years ago is when we were still developing Nintendo 3DS before its release.
Yes. The concept of relay points existed before we released Nintendo 3DS, but the next thing I knew, I was developing the servers for SpotPass. (laughs)
Then this spring, it was decided to get serious about the relay points – the objective we had for three years came true.
I’m Inoue from the Network Development & Operations Department. For StreetPass relay points, I was the main programmer on the server side and worked on its relay processing with the client side led by Matsuoka-san. Since joining the company, I have worked on the Nintendo Channel, as well as server side development and operations for SpotPass on Nintendo 3DS and Wii U. And like Kawahara-san, I’m really happy to see StreetPass relay points released three years later.