Shikata-san came up with the idea of entering walls, but he wasn’t sure what was fun about it. What happened then?
The other programmer is usually a really mild-mannered person, but Shikata-san, who had suggested the idea was so indecisive about it that he got mad and angrily said, “I think the idea of entering walls sounds amazing, so what’s wrong with it?!”
Yeah. (laughs) He got even hotter, saying, “We’re at a fork in the road as to whether this project runs astray or not, so I'm not changing my mind!” and, “We’re making this no matter what, so tell us what to do!” Then Shikata-san was like, “Maybe the point is turning corners on the walls…” without any confidence, so I got angry too and fired back, “Then I’m making a prototype!”
(gesturing as if peering into a Nintendo 3DS) He was like, “Whoa! This is it!” (laughs)
The idea of entering walls came up, and then Link, who had been 3D, became 2D by entering walls, and he was able to go smoothly around corners. That had a lot of applications in allowing him to go places he couldn’t before, creating new puzzles, and providing material for new mechanics.
When you made that prototype, was it a direct top-down view like in A Link to the Past?
I saw this for the first time in a while today too, and it’s surprisingly good! (laughs)
With a prototype like this, you would usually go on to enter serious development based on it.
Okay. When we showed this to Miyamoto-san, he said, “Let’s do it.” And we were excited, too. But before two weeks had passed, we got involved in launch titles for Wii U.
So at the time I lost hope. I had hardly ever heard of a project starting, disbanding, and then starting up again later.