Incidentally, there’s something which may be called the ‘unconscious working memory’ as well, isn’t there? For example, sometimes when you glance through some data, your instinct tells you that something isn’t right. It makes me think that some kind of background processing is at work in the brain… Something similar occurs when an experienced specialist glances at an artwork, and can tell instinctively that it’s a fake. I wonder if that’s one manifestation of the working memory in action. What do you think, as a brain specialist, Dr. Kawashima?
Well, the working memory is thought to work exactly as you have just described it. The part of the brain that we can consciously control is quite narrow, while the part that is controlled subliminally is rather large. The current theory is that your brain is always processing information in the background, though only the necessary information enters your consciousness. Background processing is handled by the working memory, so playing Devilish Brain Training should broaden this ability. You should be able to experience this when playing Devilish Calculations.
That’s right. Someone who played Devilish Calculations told me that answers just started popping up in their head while they played, even though they hadn’t consciously remembered them.
You mean, your conscious working memory reaches its limit in Devilish Calculations at about three problems back, and to answer a four-back problem, you’ve got to be able to make use of your unconscious working memory?
That’s right. You know the answer even though you’re not conscious of it. It just comes out. You have to draw out something that’s buried deeper than the numbers in your head. Something lurking in the shadows behind your conscious memory suddenly comes forth. Even I find that to be incredibly mysterious. I’ve experienced moments when I felt, “Oh, my brain has changed.”.
In that sense, and in the sense that training your working memory really increases the potential for deeper brain functions in a variety of ways, this is a field in which you must sense great possibilities.
It is, yes. So while I think Devilish Brain Training is a chance for lots of people to train their own brains, I’m personally really looking forward to seeing what kind of changes will occur.
So in addition to the obvious brain function improvements such as improved memory, you think other changes may also take place within people’s brains?
Humans aren’t very good at perceiving gradual changes, are they? We can only sense big changes, and we are more likely to notice changes in other people if we haven’t seen them for a while, or if we haven’t been paying attention to them.
I’m sure you also give lectures where there are question and answer sessions, Iwata-san. In the past, if there was a question phrased in, say, three parts, I would think things over as I talked and cover each aspect of the question. These days, however, if I relax for one moment I’m like, ’What was the third part again?’ That’s evidence that the capacity of my working memory has shrunk. (laughs)
This software was proposed as being able to help people over a certain age regain the maximum performance they once had when they were young, and being able to help young people reach their full, but as yet untapped, potential.