So how did you come to head up your own independent team, Takahashi-san?
I recall going to see Sakaguchi-san and telling him that I was looking for a new challenge. That was when we were all in the middle of FFVII.
FFVII marked a real turning point in the series. For someone who was such an integral part of it to start out on their own, well, Sakaguchi-san, it must have been hard to lose him, even while you wished him the best.
Yes. That’s true. If I’m being honest, I felt a little lonely. One really clear memory I have is that no sooner had Taka-chan formed a separate team than his desk became completely covered in Gundam models and toy guns. It was then that I realised he’d always wanted to work on this kind of thing.
I wanted to see whether we could make a game entirely in 3D, not simply the event scenes. My initial motivation was to try to make games that achieved that.
That’s right. I felt that the company needed to develop knowledge on how to utilise 3D in a different way from that of VII. I wanted to make levels entirely three-dimensional and allow the player to freely alter the angle they view the game world at.
There’s a real difference between simply being responsible for the graphics, and coming up with entire game concepts and bringing all the necessary elements together.
I’d go as far as saying that, back then, there was hardly anyone who had a clear conception of what the finished product would be from the start.
Ninety percent of my team were actually new kids who didn’t know the first thing about 3D. The most difficult thing was the psychological side: helping people adjust to the team, talking through their worries and concerns with them, and so on. It was then that I realised that Sakaguchi-san had been dealing with this kind of thing all along.
It’s only when you fly the nest that you realise what your parents did for you! (laughs)
Sakaguchi-san, when did you first become aware that it was essential to look after your team? The first FF was done in a short space of time, with few people on board, so I’d imagine that you didn’t have much time to be thinking about the psychological well-being of your staff.
You’re right. But up to FF III7, we worked with a really gifted foreign programmer who didn’t speak Japanese or really understand RPGs. This called for a specific kind of supervision. So I’d take him out for a steak every day and... (laughs) 7Final Fantasy III was an RPG released for the Famicom in Japan in April 1990.
All he would eat was steak. I knew that I had to make sure that all was well with the main programmer. While that wasn’t a case of looking after the entire team, that was an example of the kind of care I took of my staff.