How would you define an RPG?
Japanese RPGs on the World Stage
Well, there are certain fundamental elements, such as a particular worldview, the story, movie sequences, and characters. The essential elements are characters with real individuality and a unique worldview. When these two elements are fused and form the twin peaks of a high mountain, well, I think that’s my concept of an RPG. In the Square era, I would often say: ‘I’m going to make an interactive movie!’ To be honest, I now feel differently about that. I’m trying to maintain those twin mountain peaks, but at the same time, take the RPG to places it’s never been before.
But looking back, you made the FF movie12 and then the online game was developed. I think they left a really significant legacy. I genuinely think that the know-how developed back then has left its mark on the culture and opened up new paths for us all. 12Final Fantasy: The Spirits Within was a computer-animated film released in 2001. It was directed by Hironobu Sakaguchi.
But when I worked on it, I realised that games were games. They just aren’t films... (laughs)
A film will always end at a specific, defined time. But games will continue for as long as you wish to play them. You won’t finish them unless you put in the effort, and for some reason this enhances the depth of the experience and makes the game resonate more with the player.
I’m always looking for new ways to excite players, trying to find out what it is that really gets them to immerse themselves in a gameworld. RPGs are where players can really project themselves into the world of the game, whereas games like Mario are where the experience points are built up in your fingertips. We often treat them as being very different, but I think they’re essentially the same thing. In terms of adding unique flavour to those games, the two of you have specific things you are good at, whereas Miyamoto-san, for example, has others. This is what gives games their separate tone or style.
I do have a sense that in the field of RPGs, the programming side of things has been somewhat neglected.
I think there was a period when that was the case. The priority was to impress people with beautiful graphics, and the programming side of things may have been side-lined.
But I do think at the same time that it’s a great time for RPGs. At this stage, those of us making RPGs are more aware of the problems that will present themselves, which makes things easier, and it’s still challenging and stimulating to make those games.
I see. Now, to conclude the interview, I’d like to ask you both about how you envisage video games developing in the future.
Sure. Well, this time round I combined different ideas and tried out various approaches, and I came to this conclusion: developing a game is like filling a lake one drop at a time. But I think that if you imagine that water dripping from a cloth, wringing the cloth will get those drops to fall thick and fast. With entertainment, there is no set answer, no set, defined way games should be made. With developments like the Internet, the number of methods you can take advantage of for games has increased, and these games aren’t made by a single person. So if you imagine a group of people all grouping together to wring out that cloth, it can lead to interesting results when there is no drop left.
So, all the developers are sharing the same common feeling about the main pillar, but if each one of them adds their ideas to the mix little by little, it could grow into something really rich and appealing. I think it’s really important to build an environment conducive to working in this way. With the games you make, Sakaguchi-san, I think a central pillar is that element, which people in general are not conscious of in that regard.