Compared to the way things once were, the number of elements you have to juggle when creating a game have hugely increased. It’s for this reason that games have developed so much, while at the same time you’re left with the feeling that they have also lost something they once had.
You can’t compete in today’s market if you’re relying on craftsmanship alone. You need to somehow combine it successfully with modern industrial processes.
It could be that the ‘spirit’ that inspired that craftsmanship has grown weaker.
To what degree that spirit of craftsmanship that the pioneers of game development possessed has been passed on to the younger generation, I wonder. In the past, there was a lot of scope to influence things with your own efforts, so the people who made games had a grasp of all aspects of game creation. This meant that they developed a natural ability to judge what was important, as well as the determination and tenacity to achieve it. I think that’s the true meaning of craftsmanship. But as the method of creating games has changed, the amount that one person can do has shrunk, and a barrier has appeared between the way developers once thought and the way the new generation approach game creation. Now I’d say it’s really important for those who’ve been involved in game creation for a long time to play the role so that the younger generation put their faith in what their senior developers are doing.
I really felt that The Last Story and Xenoblade Chronicles8 took shape thanks to that kind of determination. We at Nintendo were right there with you in order to see those games through to the end. 8Xenoblade Chronicles is an RPG released on Wii in Japan in June 2010 and in Europe in August 2011. Tetsuya Takahashi was the overall director on the project.
Now that you mention it, the release date for both titles was delayed, wasn’t it?
Something I’ve felt recently is that a lot of people of our generation have taken on roles as producers, and that they’ve actually been too hasty to distance themselves from the actual game development process. If you look at films or animation, people in their fifties or sixties remain very active. If we retire from actually making games, that spirit of craftsmanship won’t be handed down to the next generation. That’s why I think it’s better that we maintain a hands-on role in the game development process.
At the very least, if Sakaguchi-san hadn’t been the director, or if Takahashi-san had put distance between himself and the dev team, those titles would not have become the games they turned out to be. The younger team members really reaped the benefits from the determination and craftsmanship you both possess.
In the Last Story presentation, Fujisaka-san9 spoke about the time he was working late at the office when Sakaguchi-san came in after a night out, gave instructions regarding the design of the logo, and then went home again. I was really able to picture that scene. Sakaguchi-san has always been like that, hasn’t he? (laughs) If he tells someone what to do, they have no choice but to get on with it. But I think that’s really important. 9Kimihiko Fujisaka was responsible for character design on The Last Story.