Connecting to Wii for Jam Sessions
There are several new ideas you added to this new Jam with the Band compared to the last one, aren’t there?
Yes. Radio mode is one such idea. It’s a mode that allows users to use their Nintendo DS like a radio and listen to the built in songs alongside Barbara the DJ. Furthermore, by using Wi-Fi connection, users can listen to songs stored on the Nintendo server. The user doesn’t have to press any buttons or anything; they can just leave the Nintendo DS on a table.
Because it’s a radio, users can listen to songs as many times as they like for free. Because they are treated as ‘streaming transmissions’ by JASRAC, the kind of song that’s on the Nintendo server can be listened to freely. Note: In Europe the radio mode is available due to a co-operative agreement between Nintendo and EMI Music Publishing Europe Ltd.
I said: “Why don’t we create a system where the user could use their Wii to play Jam Sessions through their TV?”
That’s right, and when we tried creating a Wii Channel called the ‘Jam with the Band Live Channel’, we realised that it offered a completely different level of intensity to the Nintendo DS speakers. The sound was powered up, and you really felt a response from the instruments. As a result, we pretty much played Jam Sessions through the TV every day during the latter stages of development.
Another official name! (laughs) The way in which the user acquires Live Channel is another unique idea that hasn’t been seen before, isn’t it?
Yes, that’s right. When a user buys a copy of Jam with the Band, their game package will include a password. They will be able to download the Live Channel by entering this password on the Wii Shop Channel. Note: In Europe, the Wii Download Ticket Number can be found printed in the manual accompanying the game.
Now, I hope you don’t mind if I change the subject. The development of Jam with the Band ended up taking quite some time, didn’t it?
The idea of: “When we finish this work, we can do Jam with the Band” was always dangled in front of us like a carrot.
Absolutely, it really was like a carrot. Jam with the Band was a really fun game from a development point of view, too, and I loved working on it more than any other project. As such, even when the team was separated and we were working on different projects, we were always sending each other ‘Jam with the Band Newsletters’ via email.