Note: This interview took place in September 2008, shortly after the launch of Jam with the Band in Japan.
Thank you for joining me for this unusual session of ‘Iwata Asks’. I really wanted to introduce our readers to some post-release reaction to Jam with the Band, so, for the first time, we’re holding a second ‘Iwata Asks’ for a title after it has been released. So, without further ado, please begin, Nishita-san.
Of course. I’m Nishita from Software Development & Design Department at Software Planning & Development Division. For this project, I didn’t work here, where the game was created. In Jam with the Band, users can download up to 100* of their favourite songs, and not only songs prepared by us at Nintendo. One of the characteristics of the game is that music which is written by users and submitted to us can also be selected when it has passed our inspections. My responsibilities involved cooperating with JASRAC1 and Nippon Broadcasting System to ensure smooth management of this system for submitting written music and downloading songs. 1JASRAC (Japanese Society for Rights of Authors, Composers and Publishers) is a body that is entrusted with lyricists’, songwriters’ and musical publishers’ copyrights. It oversees the licensing of music to users, collecting royalties and distributing them to artists. They also play a part in promoting musical culture. *Note: In the European version of Jam with the Band, the user has 50 pre-installed songs (the Japanese version had 31 pre-installed songs at launch) and can download another 50 songs via Nintendo Wi-Fi Connection. There is also space for an additional 100 songs created by users and saved or traded via Nintendo DS Wireless Communications. Also please note, unfortunately the Nintendo Wi-Fi Connection service is currently not available in South Africa.
Nishita-san, for the first Band Brothers2 game, you did work here on the software’s development as the director. This time, as a producer, your main duties involved coordinating with JASRAC and Nippon Broadcasting System, didn’t they? 2’the first Band Brothers’ refers to Daigasso! Band Brothers, a Nintendo DS launch title that was released in December 2004. It was never released outside Japan.
That’s right. For this title, I let Kitamura-san take care of the development of the game itself.
Could you tell us a little bit about what happened immediately after Jam with the Band was released?
But writing music takes a lot of effort, and it’s not something anyone can do that easily. We’d assumed that the number of songs we’d have to inspect each day would be no more than 100, and we’d created our systems to deal with that number.
We decided to immediately adopt an emergency system until the inspection system was back on track, mobilising large numbers of our Nintendo sound staff to deal with the submissions.
Even though it definitely had an impact on the music that we created for other games! (laughs)
Since we’re on the subject, could you give us a simple explanation of the current inspection process, Nishita-san?