I’d like to ask something first, if I may.
Note: This interview took place in Japan in June 2008 during the development phase of Jam with the Band.
I was wondering why this session of ‘Iwata Asks’ is taking place, given that Jam with the Band is a title for the Nintendo DS*. *Note: Iwata Asks: Jam with the Band was the first Iwata Asks interview to be published on the Japanese Nintendo website featuring a Nintendo DS game.
This version of Jam with the Band uses new systems that haven’t been seen in music games up to now. I didn’t think we could communicate these new systems in a 15-30 second TV commercial, so I thought it would be better to introduce points of these systems to everyone by talking directly to three people who were responsible for their development. It’s the first time we’ve done this for a Nintendo DS title! I also have an interesting personal connection with this software… Anyway, please begin by introducing yourselves.
I’m Kitamura from Software Development & Design Department. I was the art director on Daigasso! Band Brothers1, and I’m the director on this title. I’m only the director in name, though. 1Daigasso! Band Brothers is a piece of music software that was a launch release for the Nintendo DS. It was released in Japan in December 2004. Commonly referred to as Band Brothers, it was the predecessor to Jam with the Band, and was never released outside Japan.
Our team wasn’t divided into groups like ‘designers’ or ‘programmers’. Every staff member contributed ideas that went into the making of this title.
Every staff member had an image of what the completed Jam with the Band would look like. Moreover, this image was something we all shared from the very first step of the development process. As a result of this, we thought we could make a more interesting software title if we all gathered together and shared ideas.
I got the impression that everyone in the team was very connected with each other, and it might have something to do with what you have just explained. Okay, now it’s your turn, Kitahara-san.
I’m Kitahara from Software Development & Design Department. I joined the Band Brothers development project when it was originally planned for the Game Boy Advance during the second half of the entire development process. I was a programmer on Band Brothers, and I’m the program director for this title. I examine the specifications, and consider whether it would be possible to implement them in the software. I also communicate the specifications to the other programmers, so I have mainly liaison duties.
We’ll talk some more about the Game Boy version later on. Now, our final introduction please, Kyuma-san.
I’m Kyuma from Software Planning & Development Department. I was appointed to be sound director on the project team. My main tasks involve assembling the music data and giving my opinions on how we can make the software easier to use from an audio point of view.
You joined this company at the same time, didn’t you, Kyuma-san and Kitahara-san? Kitahara-san touched on a fraction of this game’s history in his previous comment, but planning for Band Brothers actually started during the Game Boy Color2 era. How long have you been involved with Band Brothers, Kitamura-san? 2The Game Boy Color was a portable game device with a colour screen. A successor to the original Game Boy, it was released in October 1998.