So after Best Play Pro Baseball, you released Derby Stallion17. Tell me how that came about.17. Derby Stallion: A horse racing simulation released by ASCII Corporation for the Famicom system in Japan in December 1991. Further titles in the series appeared on Nintendo DS and Nintendo 64.
Well, I’d put out several Best Play Pro Baseball titles, so I was thinking it was time to do something a bit different. It was just at that point that I met a friend who was really into horse racing...
No, none at all. It’s fair to say that Derby Stallion came about because of that friend. I learned about the existence of this world of thoroughbred horses, and as there hadn’t been any games up to that point based on that aspect of horse racing, I thought I’d give it a go.
I’d imagine that as someone who had made use of all kinds of stats to create baseball games, you got really excited at the thought of applying that to horse racing.
No, Derby Stallion wasn’t intended to be a game that was all about statistics. In fact, this is something that is true of all my games, from Best Play Pro Baseball right through to Nintendo Pocket Football Club, where my aim is for players to enjoy watching games which are computer-controlled.
Ah, yes. It’s true that in Derby Stallion, you aren’t actually in control of the horses in the race.
Naturally, there are games that are more hands-on, but with horse racing, it’s fun just be a spectator, isn’t it?
So in the same way that it’s fun to watch a baseball game, you thought that it would be enjoyable to train horses and then watch them race. The games have that element in common, don’t they?
I see. Now, returning to Derby Stallion, a lot of horse racing games started to come out around that time. I wonder what you think it was that set Derby Stallion apart from those other games?