Six Years of Work
Aside from the network functionality, what other changes have you made since the Game Boy Advance version?
I’m not sure what the best way to explain this is... In the normal run of things, when you’re working on a game series, you’ll have sequels, “2”, “3”, and so on. There’s a tendency to increase the number of elements in the game with each version.
That was something I was determined to avoid. On top of that, when it comes to simulations, you might have, for instance, three choices: A, B or C. But it might be immediately obvious that the right choice is A. It’s a real pain for the player to have to select even the most obvious things.
As I spoke about a little earlier, I didn’t have any intention of making a simulation, and that was the case when I made the baseball games, as well as the horse racing games. I wanted to create something where the player didn’t have to keep making all sorts of changes in order to get on with playing the game. I wanted to minimise the number of things a player had to do but, at the same time, I wanted to make sure they’d never get bored. It was incredibly difficult to do the fine-tuning required to get this balance right.
So rather than making endless irritating demands of players, you wanted them to be able to enjoy the matches.
That’s right. I wanted to create a game where your eyes would be glued to the action during these really intense matches, and that would be enough for you to have fun playing.
Just now you said that there was absolutely no way you’d ever allow the player to just see the results without watching the match. You’ve gone to the trouble of making it so players don’t want to miss a second of the matches, and being able to simply skip to the results would be removing the very thing that’s so fun about football. So it makes perfect sense that you’d say you wouldn’t allow that.
Right. That’s why we’ve made so much effort to make watching the games enjoyable, and given them this realism. When I say “real”, I’m not talking about the level of detail in the graphics, which makes it rather difficult to define... It’s now on Nintendo 3DS, but that doesn’t mean that when you first see the game you’re going to think the visuals have changed dramatically since the days of the Game Boy Advance.
Yes, that’s true. I’m certain that there are people out there who will see screenshots from this game on Nintendo’s homepage or elsewhere, and will think: “Is this really a Nintendo 3DS game?”
The game’s appeal doesn’t lie in something you can see, which makes it rather difficult to get across. When you first see it, it doesn’t look like the visuals have changed or that there are lots of additional features in there, but at a deeper level, a whole host of elements have changed, haven’t they?
That’s correct. What’s been added isn’t something you can see. For instance, in the last game, there were players who were motivated by trying to level up all their players to the maximum S-rank. As I was making it, I wondered if this approach was okay. I just wasn’t sure...