Nintendo Pocket Football Club18 was first released in Japan on Game Boy Advance. I take it your intention was to recreate the excitement of a football match where you don’t want to miss a second of the action.18. Nintendo Pocket Football Club: A football management simulation game released in May 2006 in Japan on Game Boy Advance. The game allowed players to create and train up their own football team.
So you were trying to create a game where the action unfolds just as it does in a real football match.
Yes. A football match lasts 90 minutes, and simply reproducing that wouldn’t have worked as a video game. So I made a single match last about eight minutes, upping the intensity and condensing all the action into this timeframe.
It was the first game I’d made that I hadn’t programmed myself. The programmer who worked on it was incredibly dedicated, and I felt that the action during the football matches turned out really well.
It successfully captured that all-important excitement of a real football game, the thing that makes you want to keep watching.
I would say so, yes. But watching the matches wasn’t the only fun part of the game. It was very important to identify which other elements relating to those matches could be incorporated into the gameplay.
For instance, if I had made it along the same lines as a baseball management game, it would have turned into a simulation that was all about making money. That would have made the game into something that didn’t have a direct connection with the enjoyment of a football match.
So you felt that the game shouldn’t just be about making lots of money and signing good players.
When you play a match, you’ll find out which aspects of individual players’ performances need improvement. You are then tasked with improving these things, and you can then train players to hone their abilities.
That’s right. Then once you’ve trained up your team, it makes you really eager to get on with the next match.