Please go ahead!
I asked Hino-san about Professor Layton during our last session, but I haven’t had a chance to talk about Ace Attorney before, so I’m really keen to talk about that today.
Well, I’ve always liked mysteries, and I actually joined Capcom because I wanted to make detective games. Of course, I couldn’t start doing that as soon as I’d joined the company, so at first I worked under Shinji Mikami9 on a game called Dino Crisis10.9. Shinji Mikami: the former head of Capcom’s Production Studio Four. He worked as director or producer on several games in the Resident Evil series. He is currently CEO of Tango Gameworks.10. Dino Crisis: a series of survival horror games in which players do battle against dinosaurs. The first Dino Crisis title was released by Capcom in Europe in July 1999.
That’s right! (laughs) After the second Dino Crisis title was released in 2000, Capcom set up an internal project in which they gave you a year to work on whatever you liked. It was aimed at developing the skills of younger staff members. “This is my chance!” I thought, and I started to think about the basic principles of my plan for Ace Attorney, something I’d just had on the back burner until then.
Well, I’d started by thinking about an idea for the game system before anything else, but I think the basic plan was pretty viable. Specifically, since the style of previous detective games had been one in which the player selected an option in order to act – A, B or C – I wanted to create a new kind of interface for the procedure of making deductions and solving mysteries.
Having the player select from a number of options is the style of classic adventure games, isn’t it? The kind that Yuji Horii11 used to make.11. Yuji Horii: the creator of the Dragon Quest series and a game industry veteran whose career stretches back to the dawn of the Famicom (known as the Nintendo Entertainment System in Europe). Before working on Famicom titles he was also involved in several groundbreaking mystery adventure games that were released in Japan.
That’s right. I really focused on how I could make the player’s deductions feel more tangible and intuitive. I thought that, if we could refine the “lie-spotting” concept, it would link much more naturally to the player’s deductions than the process of selecting from on-screen options.
The rules are nice and clear as well. As a method of organising a deduction game, it’s actually exactly the same construction as the “option-selection” method: if there are three witness statements and five pieces of evidence, you have a total of 15 options to select from.
Not very well! (laughs) When people heard words like “lawyer” and “courtroom”, they imagined something to do with legal matters, something heavy-going and difficult. I wrote my design documents during my summer holiday, and Mikami-san actually phoned my house to tell me to give up on the whole idea!
I couldn’t believe it! I thought I was going to be praised for working during the summer holidays! (laughs) I think I channelled the shock of that phone call into writing the design documents. I needed to emphasise that having a legal theme didn’t necessarily mean the game would be stiff and formal, so instead I focused on the strong personalities of the characters and on the concept of finding inconsistencies in testimonies and discrediting pieces of evidence.
Ah, it seems the backlash against Mikami-san’s phone call inspired the Ace Attorney game system!