Hino-san, a little while ago you said that you’d “researched” Ace Attorney. Could you specify some elements of the games that you thought were well done?
I thought the games were always one step ahead of my expectations, somehow, and I’d always find myself getting sucked into the details of the story. Another thing I was really impressed with was the “presentation”: the character’s actions, the sense of tempo with which the images and sounds were synchronised... I thought the games displayed a really satisfying attention to detail. As an example of what could be done with handheld games, they really had an influence on the Professor Layton series.
I don’t think people who’ve played titles from both series would notice at first that the Professor Layton titles had taken inspiration from Ace Attorney, though.
I think you’re right. The feeling they get while playing might be similar, but the games each have a distinctive interface, and their general approach is pretty different too.
Both games have a “feeling” that connects with players on a deeper level, that’s for sure. What did you think when you saw the Professor Layton games, Takumi-san?
Well, I’m from the generation that was brought up on Akira Tago’s Atama no Taisou12 books – I think I managed to solve them all! – so when I first learned about the Professor Layton series, I thought it was really doing something amazing.12. Atama no Taisou: a series of puzzle books, published by Kobunsha. Their author, Professor Akira Tago, acted as puzzle supervisor for the Professor Layton series.
It’s funny you should mention that, because before Nintendo released Brain Training (in Japan) in 2005, we also investigated the possibility of doing something with Atama no Taisou as a theme. In the end, that was what led us to release Big Brain Academy13. It seems Hino-san and we were working in sync, somehow.13. Big Brain Academy: a brain activity game for the Nintendo DS system. It was released in June 2005 in Japan.
This is something we alluded to a little while ago, but Professor Layton was a game that was aimed at the kind of casual user that played Brain Training. Our approach to those players was something like, “You’ve played Brain Training, now how about some puzzles?”
I actually think there were a lot of customers who bought Professor Layton as their next title after Brain Training. I think that was one of the background factors that allowed the series overall to develop in the way that it did.
Looked at from that point of view, Professor Layton and Phoenix Wright are diametrically opposed when it comes to their outward approach towards game design. Professor Layton was aimed at people who don’t usually play games, while Phoenix Wright was made for game fans. However, while the interface that the player sees is pretty different in the two games, at their very core they are both the same.
In the early days of the Nintendo DS system, immediately after Brain Training and More Brain Training14 became hits, the DS market became really big, but tended to be rather biased towards certain tastes or player preferences. Now with Nintendo 3DS, thanks to the efforts of creators like you, I feel we’re developing a hardware platform that’s suitable for everyone. I think it’s a really good situation, so I believe we can expect quite a reaction to this title.14. More Brain Training from Dr. Kawashima: How Old is Your Brain?: a software title for Nintendo DS. It was released in Europe in June 2007.