Combining Two Sensors
So we’ve heard that the gyro sensor has its own idiosyncrasies but could you tell us precisely what made it so difficult to work with?
So that means that if you wave the Wii Remote in a large movement, it could go beyond the limits of the area the sensor can detect and the movement wouldn’t end up being reflected in the gameplay.
Let’s ask Ito-san, who was in charge of the electrical circuitry, to explain how you managed to overcome that problem.
Certainly. Well, we increased the sensitivity of the gyro sensor for Wii to five times the level of a normal one. After all, the gyro sensors used in video cameras can only detect a rotation of about 300 degrees per second, which makes them pretty slow...
But there are people who make incredibly quick movements when they’re playing games.
So you mean that if the sensor could only detect a rotation of 300 degrees per second, there would be cases where the limit of the sensors would be exceeded and any movement beyond that would be cut off.
That’s right. Which is why we designed the sensor so it could detect 1600 degrees of movement per second.
It sounds like there’s a contradiction here. After all, if you ensure it can detect quick movements, common sense would tell you that its sensitivity when it comes to detecting slow movements would decrease.
That’s exactly what common sense would tell you! (laughs) But we really wanted to do what we could to make it detect slow movements as well. I had repeated discussions with Ota-san about this.