The Gyro Sensor: A New Sense Of Control
Wii Sports Resort has not been developed solely as a game, but rather as part of a set in conjunction with Wii MotionPlus. For this reason, I’m planning to do two interviews: one with the team responsible for developing the hardware, and another with the team behind the software. I'm going to start with the hardware team. Would you be kind enough to briefly introduce yourselves?
My name is Junji Takamoto and I work in the Development Group No.3 of Integrated Research and Development Division. On the Wii MotionPlus project, I was the project leader on the hardware development side.
This is the second time you’ve taken part in an Iwata Asks interview since the original Wii hardware interviews, isn’t it?
My name is Noboru Wakitani and I work in the same department as Takamoto-san. I was responsible for mechanism design on this project.
My name is Kuniaki Ito and I work for the Development Group No. 2 in the Integrated Research and Development Division. On this project, I was responsible for the electrical circuitry side.
My name is Keizo Ota and I’m in a different department from everyone else. I work in the Entertainment Analysis and Development Division, Design Technology Group. I was in charge of developing the SDK for this project.
I should explain that the term SDK which Ota-san just mentioned is an abbreviation of “Software Development Kit”. Could you briefly explain what exactly it is?
You’re right. The accessory we’re discussing today has its own unique and extremely interesting features. But it has its fair share of idiosyncrasies too, so I was required to come up with a lot of ideas to try to deal with these.
We’re going to have the opportunity to hear all about that very shortly. But firstly, Takamoto-san, could you tell me how the idea for Wii MotionPlus came about and when development got under way?
Well, development got properly under way at the very start of 2008. It was the head of my department, Genyo Takeda, who got the ball rolling when he said: "How about connecting the Wii Remote to a gyro sensor1?"
1 A gyro sensor is a measurement device. Its uses include calculating angle and rotation speed and controlling position. The term "gyro" refers to a "ring" or "rotation".