(setting down the Street View Trekker) Well, shall we begin now?
Well, I’m Kawai from Google. I joined the company in 2007, so next year will be my seventh year. Soon after joining, my boss told me to make Google Maps. My first thought was, “What?! Maps?!” I was originally an engineer, and my idea of Google was searching, so I had only thought about work in that direction.
You were under orders to do work that was completely different from what you expected.
That’s right. But once I started, I found that maps are deep and very interesting.
Right. Most of Google’s services are complete within the confines of the Internet, but a map isn’t. It’s interesting how they form a connection for interplay between the Internet and the real world.
You never know. In that way that you experienced, Kawai-san, if someone reading this doesn’t find their work interesting and is negative about it, you could say, “If you stick with it, it might surprise you by turning out to be interesting.”
I truly believe that. After that, Google Maps spread around America and we started to talk about taking it overseas. I was in charge of Japan, but in 2011, when it came to spreading Street View to Europe and Africa, I returned to the head office in America and oversaw Street View for the whole world.
So a Japanese person is in charge of the Street View project that is now all over the world.
As far as you are aware, how did Street View begin? It would be hard enough just making maps, but you would have to start with nothing and hoof it everywhere to take photos of each location, which would require quite a lot of resolve.
Yes. But it didn’t begin with such grand ambition. Most of Google’s projects begin at the grassroots level – like, “It’ll be great if we could just do this…”
Yeah! (laughs) Something different about Street View is how one day when Larry Page, co-founder and current CEO of Google, brought to work a video he had taken from the passenger seat of his car. He asked the staff if they could do something like that.
Oh… So that must have been the inspiration. The idea of organising data of landscapes around the world began right at home.