Het klinkt alsof er veel nieuwe dingen in Mario Kart Wii zijn gestopt, zelfs op gebieden die niet meteen in het oog springen.
Omdat we bepaalde dingen niet voor de Wi-Fi-ondersteuning van het DS-spel konden gebruiken, waren de medewerkers zeer gemotiveerd.
Er was inderdaad veel dat we niet in de DS-versie konden stoppen, maar er was ook een belangrijke basis gelegd door de inspanningen die we hadden verricht om wedstrijden met LAN-snoeren13 in het GameCube-spel te krijgen. 13 Wedstrijden met LAN-snoeren: door de GameCube aan een breedbandadapter te koppelen en verschillende beeldschermen te gebruiken, werd het mogelijk om met acht personen in de Singleplayer Mode en met zestien personen in de Multiplayer Mode te racen.
Dus bleek het fundamentele werk voor de LAN-wedstrijden op de GameCube extreem goed van pas te komen bij het maken van dit spel.
Dat klopt. Hoewel iedereen al vanaf het begin zei dat het moeilijk zou worden om online-gevechten te maken voor spellen als Mario Kart, hadden de medewerkers er alle vertrouwen in.
Daarom besloten we naast de gewone wedstrijden iets nieuws te proberen, zoals het Time Trial-klassement. Iwata-san vroeg zich echter af wat de lol van zoiets zou zijn wanneer je bijvoorbeeld als 80.000e in het klassement stond genoteerd. Die zorg deelden wij.
Ik weet nog dat dit onderwerp ter sprake kwam tijdens onze besprekingen over de ontwikkeling van de Wi-Fi Connection. Iets wat we wilden voorkomen met Wi-Fi-wedstrijden en klassementen, was dat alleen de allerbeste spelers hiervan zouden genieten, in tegenstelling tot duizenden andere spelers die geen kans maakten kampioen te worden. We hadden het hier al over toen we aan de ontwikkeling van de Wi-Fi Connection begonnen. Dus hebben we voor Mario Kart Wii iets nieuws geprobeerd.
In plaats van dat je wordt verteld dat je staat genoteerd op nummer 83.431, geeft het veel meer voldoening om te zien hoeveel mensen op de wereld op jouw niveau spelen.
Je kunt ook meteen zien hoe je je verhoudt tot het wereldwijde en nationale niveau, en zelfs in verhouding met je Wii-vrienden. Een gezin met vier spelers kan hier ook plezier aan beleven. Je kunt overschakelen naar de andere spelers, om te zien hoe zij ervoor staan. Ik kan bijvoorbeeld in één oogopslag zien hoeveel mijn tijd verschilt met die van mijn zoon.
Matchmaking. Zoals ik al eerder zei, bij de DS-versie gebeurde het vaak dat het aantal tegenstanders tijdens de race steeds minder werd. Dit keer kunnen maximaal twaalf personen tegen elkaar racen, en na elke race kunnen nieuwe spelers inspringen. Met andere woorden, als zes personen deelnemen aan de eerste race, en twee ervan afhaken bij de volgende race, kunnen nieuwe spelers deelnemen voor een wedstrijd met acht, of zelfs twaalf spelers.