Mario's belangrijkste kenmerken zijn zijn snor, zijn pet en zijn overall. Waarom heb je juist gekozen voor dat uiterlijk? Ik weet zeker dat je het hier al vaak over hebt gehad, maar ik zou deze kans graag aangrijpen om je te vragen ons dit nog één keer te vertellen.
Natuurlijk. De oorspronkelijke afbeelding van Mario was 16 x 16 pixels groot . In die tijd waren menselijke spelfiguren in buitenlandse spellen altijd levensgroot.
Het leek wel of ontwikkelaars pas gelukkig waren als ze een figuur van torenhoge afmetingen hadden getekend.
Soms waren ze iets kleiner. In werkelijkheid was het aantal pixels dat we konden gebruiken behoorlijk beperkt. Als we de figuren zo groot zouden maken, zouden we maar een paar pixels voor het gezicht kunnen gebruiken.
Met twee pixels zou je de ogen amper kunnen tekenen. Je zou niet verder zijn gekomen dan een lijnpoppetje. In de vroegere videogames uit het buitenland werden dat soort figuurtjes vaak gebruikt.
En omdat ze van geen kant op menselijke figuren leken, was ik ervan overtuigd dat ze waren ontworpen door mensen die niet konden tekenen.
Dus je hebt Mario een pet gegeven om de hoeveelheid pixels die je nodig had te minimaliseren.
Precies! Een overall was de enige optie! Dus dat is de reden dat we Mario een overall hebben gegeven. Gelukkig speelde het spel zich af op een bouwplaats, dus we moesten van hem wel een timmerman maken! (lacht)