Hoe zou je New Super Mario Bros. Wii omschrijven voor mensen die dit interview lezen?
Ik zou zeggen dat we een titel hebben gemaakt die voor iedereen geschikt is. Zowel mensen met weinig ervaring als uiterst bedreven spelers kunnen van een typische Mario-game genieten.
Je zegt dat tussen neus en lippen door, maar dat moet een ongelofelijk moeilijke klus zijn geweest.
Mijn doel was dat er een jaar na de release van de Wii-versie van New Super Mario Bros. nog exemplaren zouden worden verkocht, net als van de DS-versie. Ik wilde dat het een essentieel spel zou worden voor Wii-bezitters. En ik heb erg veel energie gestoken in het bereiken daarvan.
Wat denk je dat het verschil is tussen spellen die een jaar nadat ze zijn uitgebracht nog verkopen, en spellen die dat niet doen?
Ik denk dat het gevoel dat je krijgt als iets veel emoties oproept, vergelijkbaar is met een 'geur'. Ik wilde Mario zo maken, dat hij zijn eigen, kenmerkende geur had – een Mario-achtig 'geurtje'. Ik wilde iets maken dat zoveel mogelijk van de vijf zintuigen zou stimuleren. Als dat je lukt, en je speelt het spel van tijd tot tijd, geeft het je een goed gevoel. Er zijn spellen die je een keer speelt, maar die je niet echt bijblijven, hoe spannend ze ook zijn.
Waar denk je dat dit gevoel vandaan komt? Wat denk je dat een spel een Mario-achtig gevoel geeft?
Afhankelijk van het spel, gebruik je misschien een joystick of de richtingsknop. De functionaliteit van de hardware is hetzelfde. Maar het gevoel dat je krijgt als je een knop indrukt wijkt af. Dat is het belangrijkste. Het is niet zo dat de besturing van Mario in het bedrijf van generatie op generatie wordt doorgegeven. In werkelijkheid moeten we die voor elk spel opnieuw uitvinden.