Bedankt voor het komen.
Vandaag wil ik een nieuw soort uitdaging aangaan. In de meeste “Iwata vraagt”-interviews stond tot nu toe specifieke software of specifieke hardware centraal, maar aangezien we nauw verbonden zijn geraakt met PlatinumGames1, dacht ik dat het een goed idee zou zijn om over PlatinumGames als een groep ontwikkelaars te spreken, in plaats van over een specifiek product, en vroeg ik of jullie daar tijd voor hadden. Ik weet niet zeker wat dit zal opleveren, maar ik heb er veel zin in. Bedankt.1. PlatinumGames Inc.: Een in 2006 opgerichte videospelontwikkelstudio. Dit bedrijf ontwikkelt momenteel de spellen The Wonderful 101 en Bayonetta 2 voor het Wii U-systeem. Hoofdkantoor: Osaka.
Jullie zijn beiden prominente figuren in de videospelindustrie, dus veel lezers zullen vast weten wie jullie zijn, maar kunnen jullie je misschien even voorstellen?
Mijn naam is Minami en ik ben directeur en CEO van PlatinumGames. Ik ben ongeveer 25 jaren actief in de industrie. Eerst was ik voor lange tijd betrokken bij ontwikkeling in een speluitgeversbedrijf, maar zeven jaar geleden begon ik PlatinumGames, om verschillende redenen.
De grootste reden om dit bedrijf op te richten was dat ik een groep met creatie als specialiteit wilde samenstellen. Ik wilde iets bereiken als onafhankelijke ontwikkelaar dat je niet kunt doen bij een grote organisatie, zoals een speluitgever. Om zo’n uitzonderlijke groep makers te ontwikkelen tot een team van wereldklasse, ben ik uit het ontwikkelen gestopt om me te richten op de vertegenwoordiging van het bedrijf.
Ik ben Inaba van PlatinumGames. Net als Minami-san begon ik in deze industrie bij een uitgever en zijn er zo’n 20 jaar verstreken. Oorspronkelijk was ik programmeur, maar nu ben ik al tien jaar producent. Ik heb voornamelijk originele titels geproduceerd.
Ik denk omdat het in mijn persoonlijkheid ligt om altijd naar nieuwe stimulansen te zoeken. Maar op zoek naar stimulatie ben ik weerspannig en maak ik van alles, dus vermoed ik dat Minami-san het achter de schermen best lastig heeft om uit te vogelen hoe hij mijn bedenksels om kan zetten in producten! (lacht)
Ja. En als een producent eisen regisseurs veel van je, dus moet je die opgebouwde stress ergens vrij kunnen laten. Minami-san, de CEO, is toevallig de persoon boven mij, dus doe ik dat met hem. Ik weet echter niet waar hij naartoe kan om zijn stress kwijt te raken! (lacht)
Oké, als eerste wilde ik jullie vragen hoe je als eerste in aanraking kwam met videospellen. Rond de tijd dat wij begonnen met het maken van videospellen was de industrie nog niet zo groot als hij nu is, dus ik kan me voorstellen dat er zich sinds die eerste aanraking nogal wat interessante ontwikkelingen en wendingen hebben voorgedaan. Minami-san, hoe kwam jij voor het eerst in aanraking met videospellen?
Dit jaar wordt ik 50, dus mijn jeugdherinneringen worden gedomineerd door speelhalspellen. In die tijd waren Space Invaders3 en Donkey Kong4 populair, dus speelde ik dat soort spellen in de speelhallen. Maar ik was toen slechts een speler en ik bracht dit in geen geval in verband met een beroep.3. Space Invaders: een schietspel dat in 1978 werd uitgebracht in speelhallen.4. Donkey Kong: een speelhalspel dat in1981 verscheen. De versie voor de Famicom (de Japanse naam van de NES) kwam tegelijkertijd met dat systeem uit in juli 1983.
Met andere woorden, het kwam niet bij je op dat videospelbedrijven plaatsen zijn waar je kunt werken.