Eindeloos luisteren
Nagamatsu, is er een nummer dat jij erg mooi vind, zoals Yokoto van 'Slider' houdt?
Als kind was ik al weg van de muziek in videogames, maar wat ik echt wilde, was muziek componeren voor films. In mijn studententijd vertelde iedereen me echter dat de muziek die ik schreef goed paste bij videogames, en ik realiseerde me dat videogames een grote invloed op me moeten hebben gehad.
Nagamatsu, toen jij voor het eerst… Oeps, ik ben niet degene die hier de vragen hoort te stellen. (lacht)
Nagamatsu, ik ben benieuwd hoe oud jij was toen de muziek in videogames je begon op te vallen.
Je werd een jaar voor de release van de Famicom geboren. Als je twee was, was dat een jaar nadat hij werd uitgebracht. De Famicom begon net populair te worden. En toen je drie was, kwam Super Mario op de markt.
Ja. Er was een tijd dat hotels Super Mario Bros. hadden.* Als ik het spel speelde, kwamen de mensen om me heen staan om te kijken. *Veel hotels in Japan hadden een spellenkamer met Super Mario Bros.
Toen je vijf jaar oud was verzamelden mensen zich om je heen om je Super Mario te zien spelen. En toen je tien jaar was begon je te denken over spelmuziek.
Ja, ik wilde het basisthema van Super Mario spelen, maar dat is knap moeilijk op piano. Ik leerde mezelf piano spelen dus ik speelde op het gehoor. Het lukte me niet goed om de noten van het basisthema leren, omdat de toonsoort nogal eens verandert. Het eerste nummer dat ik leerde naspelen kwam uit Super Mario World. Daarom vind ik het zo mooi, en vind ik het leuk om na te spelen.
Ik speel het ook vaak. Ik denk dat iedereen die het werk doet dat wij doen, de nummers die hij leuk vindt op het gehoor leert spelen. Als je een nummer hoort dat je echt leuk vindt, wil je het op je eigen manier spelen, ook al is het maar een gedeelte.
En zo leren mensen zoals jullie twee, Yokota en Nagamatsu, op eigen houtje videogamemuziek spelen, en worden uiteindelijk zelf videogamecomponisten. En als iemand jonger dan jullie die muziek hoort, volgen ze in jullie voetsporen en komen ook in deze wereld terecht.