Vandaag verwelkomen we Sakaguchi-san voor de derde keer, samen met Nobuo Uematsu, die verantwoordelijk was voor de muziek in The Last Story. Jullie werken al lang samen. Kunnen jullie vertellen hoe jullie samenwerking is ontstaan? Hoe hebben jullie elkaar ontmoet?
Ik was regisseur bij het bedrijf, waar destijds alleen parttime medewerkers zaten. We waren bezig met de ontwikkeling van onze eerste titel, The Death Trap2, en zochten iemand voor de muziek. 2The Death Trap was een adventurespel voor de pc dat alleen in Japan is verschenen. Het was de eerste titel die door Square werd ontwikkeld. Hironobu Sakaguchi was verantwoordelijk voor het scenario van het spel.
Precies. Volgens mij had Uematsu-san destijds een parttime baan in Hiyoshi, toch?
Ja, dat klopt. Ik werkte bij een cassetteverhuurwinkel. Tegenwoordig kunnen mensen niet meer geloven dat zoiets heeft bestaan. (lacht) Sakaguchi begon geregeld langs te komen, en ik gaf hem mijn demobandjes. Toen kwam ik hem op een dag in de stad tegen. Hij zei: ‘Square wordt een volledig zelfstandig bedrijf. Wil je ook meedoen?’ Ik gaf hem meteen antwoord: ‘Jazeker!’ (lacht)
Ik had echt geluk, want ik hoefde geen toelatingstest voor het bedrijf te doen. (lacht)
Ik kwam bij HAL Laboratory3 nadat ik er parttime had gewerkt, dus ik hoefde nooit een sollicitatieproces te doorlopen, en ook geen testen te doen! (lacht) Volgens mij ging dat bij de meeste softwareontwikkelaars in die tijd zo. Er werd een groep gevormd door mensen die het idee hadden dat ze samen iets interessants konden creëren, en dat groeide dan uit tot een bedrijf. Het was niet nodig om formele procedures te hanteren. 3HAL Laboratory, Inc. is een Japanse spelontwikkelaar die de Kirby- en Super Smash Bros.-series heeft gemaakt. Na de oprichting in 1980 werkte Satoru Iwata daar parttime terwijl hij aan de universiteit studeerde. Toen hij was afgestudeerd, ging hij er fulltime werken.
Nee, volgens mij ook niet. Sterker nog, nu je het zegt, volgens mij heb ik je cv nog nooit gezien! (lacht) Ik kwam er pas later achter dat Uematsu-san Engelse literatuur heeft gestudeerd.
Ik was een liefhebber van gewone muziek. Ik had niet zo veel met klassieke muziek. ‘s Avonds laat luisterde ik naar rock en pop op de radio, en droomde ik van een carrière in de muziek. Ik zat toen op het voortgezet onderwijs, en dacht dat die droom nooit uit zou kunnen komen. Ik maakte demobandjes die ik naar verschillende adressen stuurde, maar het is geen markt waarin je zomaar tegen een baan aanloopt. Dus toen ik Sakaguchi-san ontmoette, had ik geen echte muziekopleiding. Daarom prijs ik me heel gelukkig dat ik deze baan heb gekregen. Ik denk dat het lot er op een of andere manier mee te maken had.
Onlangs sprak ik met Koji Kondo-san4 over de vijfentwintigste verjaardag van Mario. Hij sprak over de kans die hij kreeg: dat hij voor de tweede titel waar hij aan werkte, de Super Mario Bros.-melodie kon creëren, die inmiddels iedereen kent. Hij zei ook dat het lot een rol speelde. Uematsu-san, jij had het over geluk, omdat je op het juiste moment op de juiste plek was, maar misschien speelde het lot ook op een vreemde manier mee. 4Koji Kondo was verantwoordelijk voor de creatie van de muziek in veel computerspellen, zoals Super Mario Bros. en de Legend of Zelda-serie. Hij werkt op de afdeling Entertainment Analysis and Development (EAD) van Nintendo.
Tegenwoordig kun je een speciale opleiding volgen, maar in die tijd was muziek maken voor computerspellen nog geen erkende beroepskeuze. Ik had het idee dat mensen die moeite hadden om rond te komen in de muziek uiteindelijk voor computerspellen gingen werken. Ik denk dat er veel mensen in deze markt waren die bijvoorbeeld in de filmwereld hadden willen werken, maar dat hun dromen niet helemaal werkelijkheid werden. Dit betekende dat er in die tijd een echt verlangen was om iets nieuws en fris te maken in het computerspelmedium, als goedmaker voor het feit dat de dingen niet zo gegaan waren als gepland.