Noot van de redactie: Het volgende interview is via een tolk afgenomen.
Het begon met zombies
Vandaag ben ik op bezoek bij het hoofdkantoor van Ubisoft1 in Parijs. We zitten in een vergaderkamer op de bovenste verdieping. Ik heb nu zo’n 200 Iwata vraagt-interviews afgenomen en met veel verschillende mensen gesproken, maar dit is de eerste keer dat ik op deze manier in Europa een interview afneem aan een bedrijf. Ik hoop dat het niet alleen over het Wii U-spel ZombiU zal gaan, maar ook over Ubisoft zelf. Om te beginnen wil ik jullie vragen je even voor te stellen. Yves, wil jij beginnen?1 Ubisoft: Een Franse spelontwikkelaar en uitgever.
Ik ben Yves Guillemot, CEO van Ubisoft. Hartelijk dank voor je bezoek hier vandaag. We voelen ons zeer vereerd.
Ik ben zeer onder de indruk van alle dingen die Nintendo heeft bereikt. Wat ik zo mooi vind aan Nintendo is de zorg die uitgaat naar de gameplay en de diepe emoties en passie die jullie spellen bij mensen opwekken. Toen we Ubisoft begonnen was het ons doel om nieuwe producten te maken die niet alleen zouden aanslaan in Frankrijk, maar over de hele wereld. De eerste stap in die richting zetten we met ons eerste spel, Zombi, dat in 1986 werd uitgebracht.
Ja… dat is alweer behoorlijk lang geleden! We brachten eerst de Amstrad CPC2-versie uit in Frankrijk, en zetten het spel later over naar de Commodore 643 om het te verkopen in andere Europese landen, zoals Duitsland. Op hetzelfde moment dat we aan Zombi werkten, verzorgden we ook de distributie van Elite Systems’6 conversies van Commando4 en Ghosts‘n Goblins5. 2 De Amstrad CPC: Een 8-bit homecomputer die in 1984 door Amstrad werd uitgebracht. 3 De Commodore 64: Een 8-bit homecomputer die in 1982 door Commodore International werd uitgebracht.4 Commando: Een verticaal scrollend schietspel dat Capcom voor speelhallen maakte. De originele speelhalversie kan worden aangeschaft als Virtual Console-titel in het Wii-winkelkanaal. 5 Ghosts‘n Goblins: Een zijwaarts scrollend platformspel dat Capcom voor speelhallen maakte. De originele speelhalversie kan worden aangeschaft als Virtual Console-titel in het Wii-winkelkanaal.6 Elite Systems: Een Engelse spelontwikkelaar die werd opgericht in 1984. Het bedrijf stond destijds bekend om hun conversies van speelhalspellen naar homecomputers.
Zeer interessant – het eerste spel dat Ubisoft ooit maakte was Zombi, en nu is ZombiU jullie voornaamste lanceringstitel voor Wii U. Dat kan bijna geen toeval zijn! (Lacht)
Mijn naam is Xavier Poix en ik ben de managing director van de Franse studio’s in Parijs, Annecy en Montpellier7, waar we ZombiU maakten. Onze Franse studio’s werken al met Nintendo samen sinds de lancering van de Wii. Onze lanceringstitel Red Steel8 werd bijvoorbeeld ontwikkeld in Parijs en Rayman Raving Rabbids9 werd ontwikkeld in Montpellier. 7 Annecy en Montpellier: Annecy is een stad in het oosten van Frankrijk, Montpellier is een stad in het zuiden van Frankrijk.8 Red Steel: Een eerstepersoons actie-avonturenspel dat tegelijk met het Wii-systeem in 2006 werd uitgebracht. De speler gebruikt hierin de Wii-afstandsbediening als zowel een zwaard als een pistool.9 Rayman Raving Rabbids: Een actierijk gezelschapsspel dat tegelijk met het Wii-systeem in 2006 werd uitgebracht. Ubisofts mascotte Rayman speelde een voorname rol in het spel.
Al lang voor de lancering van de Wii hadden jullie bij Ubisoft de mogelijkheden van de Wii-afstandsbediening onderzocht, nietwaar?
Dat klopt. Die ervaring gebruikten we in de twee titels die ik net noemde. Elke keer dat Nintendo ons met een nieuw systeem benadert, proberen we te ontdekken wat dit systeem werkelijk speciaal maakt, om daar op unieke en creatieve manieren gebruik van te maken. Dat betekent dat we steeds weer helemaal opnieuw moeten beginnen als Nintendo een nieuw platform uitbrengt.
Dus het is alsof Nintendo jullie steeds weer opnieuw uitdaagt met zo’n nieuw systeem?
Exact! (Lacht) We moeten alles vergeten wat we hadden geleerd, en nieuwe manieren om te spelen bedenken. Bij de Wii hebben we veel dingen geleerd en in de praktijk gebracht.
Jullie hebben ook gewerkt aan de populaire Just Dance-serie10. Daar wil ik het straks nog even over hebben…10 Just Dance: Een serie dansspellen waarvan het eerste deel in 2009 verscheen. Het nieuwste deel, Just Dance 4, werd in Europa uitgebracht in oktober 2012.