De meeste sciencefiction bestond toen in Japan voornamelijk uit robot-anime, superhelden en monsters. Maar ik had er geen interesse in om hetzelfde te doen.
Ik kan begrijpen dat je iets wilde doen wat duidelijk verschilde van de bestaande sciencefiction, maar waarom een vos?
Ik was al lange tijd bezig met het tekenen van dierlijke personages, dus ik stelde aan Imamura-san voor om dat soort personages te gebruiken. Hij was verbaasd (lacht). (Iwata lacht.)
Wat voor verzoeken heb je ingediend met betrekking tot de dierlijke personages die in Star Fox voorkomen , Miyamoto-san, en hoe is Imamura-san te werk gegaan om ze te tekenen?
Ja (lacht). Fushimi Inari Taisha is ongeveer vijftien minuten lopen vanaf ons vorige hoofdkantoor12 en er was destijds een jongensbasketbalteam in de omgeving dat zichzelf de Inari Foxes (‘fox’ betekent ‘vos’) noemde. Ik dacht: “Vossen! Dat is nog eens cool!” 12. Het vorige hoofdkantoor: voordat Nintendo’s hoofdkantoor in 2000 verhuisde naar de wijk Minami in Kyoto City (de huidige locatie), was het gevestigd in de wijk Higashiyama in Kyoto City. De locatie van het voormalige hoofdkantoor wordt nu bezet door het Nintendo Kyoto Onderzoekscentrum.(Iwata lacht.)
En de andere hoofdpersonages – een vogel, een haas en een pad. Dat van die vos begrijp ik nu, maar waarom een vogel en een haas?
Ik heb van Imamura-san zelf gehoord dat hij zich baseerde op Japanse volksverhalen. Zo kwam hij op Peppy de haas en Falco de fazant.
En er is een Japanse uitdrukking over vechten als honden en apen, dus liet hij een leger honden tegen een leger apen vechten.
Dat is een beetje ongebruikelijk (lacht). Ik weet nog dat toen Imamura-san die tekening maakte, ik zei: “Een pad is misschien ook wel oké.”
Hm? O, juist! Er was een medewerker die een pad als persoonlijke mascotte gebruikte. Hij schreef altijd ‘kwaak, kwaak’ en zo op zijn memo’s (lacht).