De ontwikkeling van Donkey Kong Country Returns begon misschien met een speling van het lot, maar dat betekent niet dat alles vanaf toen op rolletjes liep.
Inderdaad, in het begin schoot het niet echt op. Wat de vijanden betreft bijvoorbeeld, sommige eindbazen werkten goed, maar andere niet – zoals Mangoruby . Mike en ik hebben daar lang mee zitten knoeien.
Op een gegeven moment zei je, dat als het zo verder zou gaan, de eindbazen nooit op tijd klaar zouden zijn.
Ja, dat klopt. Ik denk dat het omslagpunt een paar maanden voor de E3 was. Rond die tijd verhoogden we het aantal mensen dat programmeerwerk voor de eindbazen verrichte. Daardoor konden we ze sneller ontwikkelen. Zoals Tanabe al zei, was Mangoruby een behoorlijk zware bevalling. In het begin wilden we dat je tijdens het eindbaasgevecht aan een liaan hing en slingerde. Maar toen we dat uitprobeerden, bleek het niet erg leuk, dus kozen we een andere aanpak. In dit spel kan Donkey Kong zich vastgrijpen aan met gras begroeide plafonds of muren, dus bespraken we de mogelijkheid dat hij zich zou vastpakken aan een ring in plaats van aan een liaan. Ik tekende hiervoor een prototype tijdens mijn lunchpauze.
Ja. Gewoon een eenvoudig prototype. Je kon heen en weer springen tussen verschillende ringen, je vastpakken en ronddraaien, enzovoort. Ik liet mijn tekening aan Tanabe zien en hij dacht dat het wel zou werken. Vanaf toen verliep de ontwikkeling wat soepeler, maar met Mangoruby hebben we tot het eind geworsteld.
Als een project goed begint te lopen, komt er soms extra energie vrij. Ik had het gevoel dat het spel in de laatste fase snel tot bloei kwam.
Hmm... Ik denk dat we voorafgaand aan de E3 niet altijd hetzelfde idee hadden over wat leuk was. Vaak kwamen ze bij me met iets waarvan zij dachten dat het leuk was, maar dan zei ik, “Nee, bedenk iets anders.” Na de E3 ging dat echter veel beter. Je zou kunnen zeggen dat ze het in de vingers hadden gekregen. Neem bijvoorbeeld dat strandlevel dat we toonden tijdens de E3.
We hadden heel veel moeite gedaan om dat level speelbaar te krijgen op de E3, we verbeterden het telkens weer. Uiteindelijk hadden we er zoveel aandacht aan besteed, dat het leek alsof het heel veel tijd zou gaan kosten om de andere levels op hetzelfde niveau te krijgen. Ik maakte me grote zorgen of we het allemaal wel op tijd af zouden krijgen. Maar na de E3 kostte het niet meer zoveel moeite om allerlei geweldige dingen te produceren.
Dus hoefde je ze niet veel aanwijzingen meer te geven, ze wisten wat ze moesten doen en maakten veel mooie dingen.
Ja. Ik vraag me af hoe dat kwam? Ik heb het gevoel dat alles helemaal anders was na de E3, ik zou van Retro Studios wel eens willen horen hoe dat kwam.