Vergaderen om 5 uur ‘s ochtends
Eén van de redenen waarom het spel in de laatste fases zo leuk werd was... (wijst naar de monitor met de mensen van Retro Studios) Zie je dat lege whiteboard daar achter ze?
Tijdens de ontwikkeling waren alle namen van de levels erop geschreven. We hanteerden een systeem om de status van alle levels aan te geven met symbolen als ○ of △ of ×. We bleven de levels opnieuw proberen tot ze allemaal waren voorzien van een ◎-teken. Dus als iemand de leiding had over een level waar nog geen ◎ bij stond, ging hij extra zijn best doen om een ◎ te halen.
Maar toen kwamen er allerlei ideeën om de levels te verbeteren. Kynan had daar de leiding over, dus misschien kan hij er meer over vertellen.
Kynan, was het bij het verbeteren van de levelontwerpen niet moeilijk om de kwaliteit van het gehele spel te verbeteren met een methode waarin goede en slechte punten zo duidelijk zichtbaar waren?
Dus besloten we het Cliff-gebied opnieuw te maken. Maar dat was helemaal niet vervelend. We wilden de andere teamleden eens goed verrassen, en we hadden plezier in ons werk.
We concurreerden met de andere teamleden, vroegen elkaars mening over onze ideeën, en voelden gewoon een sterk verlangen elkaar te verrassen. Het was leuk om elkaars reacties te zien. Het voelde eigenlijk als een spel op zich, zo bleven we plezier houden in ons werk.
Je zegt dat je plezier beleefde aan je werk, en ik denk dat dat in het spel tot uitdrukking komt. Maar hoewel jullie drie-een nu zitten te lachen, hebben jullie vast ook wel wat meningsverschillen gehad.
Nee, wij drie-een waren het meestal wel met elkaar eens. Tanabe is echter een ander verhaal. (lacht)
In de latere fases van de ontwikkeling had ik lage rugpijn en nam ik een week vrij. In die tijd nam Tabata alles over, en ook daarna bleef haar mening van essentieel belang voor de richting die we volgden. Dus tijdens het moeilijkste deel van de ontwikkeling, met het einde in zicht, denk ik dat de meest veeleisende verzoeken voor veranderingen van haar zijn gekomen.
Nou, we hebben bijvoorbeeld van die vijanden die zijn bedekt met bosjes haar. Daar stapelden we vijf van op elkaar. Ze vallen naar Donkey Kong toe als hij in de buurt komt, en dan kan hij erop springen om ze te verslaan. Maar toen ik Tabata liet zien wat ik had gemaakt, zei ze, “Dit is niet wat ik in gedachten had.”
We maakten het opnieuw en lieten het haar keer op keer zien, maar ze zei altijd dat het nog niet goed was. Er kwamen veel technologische aspecten bij kijken, en voordat ik het wist, vereiste dit ene ding evenveel werk als een eindbaas!