Jullie werkten eerst allemaal aan de 3D-actiespellen in de Metroid Prime-serie, maar hebben nu een zijwaarts scrollend 2D-actiespel gemaakt. En dan is het ook nog eens een nieuw deel in de Donkey Kong Country-serie, een spel dat niet alleen in de VS maar ook in Japan een grote hit was. Je moest ook de aantrekkelijke punten van het spel overzetten, terwijl de hardware de sprong maakte van Super NES naar Wii-systeem. Dus moest je het spel presenteren op een manier die bij een nieuwe generatie paste. Wat wilden jullie bij Retro Studios behouden van de vorige delen, en welke nieuwe uitdagingen zijn jullie aangegaan?
Wat ik me het best herinner aan het spelen van de Super NES-versie is dat ik telkens weer met zo’n mijnwagentje in de diepte stortte en dacht “Argh, ik was er bijna!” (lacht) Volgens mij was het heel belangrijk om dat soort “klamme handen”-spanning in dit spel te behouden. Wat stond jullie wat dat betreft voor ogen?
Ik vond het van het grootste belang dat het spel uitdagend zou zijn. Toen dit project begon, speelde ik de Super NES-versie nog eens en het frustreerde me een beetje toen ik ontdekte hoe moeilijk het was!
Je had er alleen maar goede herinneringen aan, maar toen je het spel voor het eerst in lange tijd weer eens speelde, ontdekte je dat het spel moeilijk genoeg was om je een beetje te frustreren.
Het is belangrijk om het zo te maken dat als spelers af gaan, hun frustratie ze aanmoedigt om hun vaardigheden te verbeteren.
Precies. Het is gemakkelijk om iets moeilijk te maken. Als Donkey Kong bijvoorbeeld een sprong maakt, kun je gewoon een steen op zijn hoofd laten vallen.
Maar je moet ervoor zorgen dat spelers precies begrijpen wat ze op dat punt moeten doen. We probeerden een spel te maken dat spelers duidelijk zou maken wat ze moesten doen om verder te komen.
Super Guide verschijnt die je kan helpen het volgende level te bereiken. Het werkt hetzelfde als in New Super Mario Bros. Wii.5 Er verschijnt een schattig varken dat je vraagt of je de Super Guide wilt activeren. Dat was dit keer een nieuwe uitdaging. 5New Super Mario Bros. Wii: Een actiespel dat in Japan voor het Wii-systeem werd uitgebracht op 3 december 2009. In Europa werd het spel uitgebracht in november 2009. Als je acht keer in hetzelfde level sneuvelt, verschijnt Luigi om de “Super Guide” te activeren.