Codenaam: Fate
Vandaag ga ik het over Donkey Kong Country Returns hebben met ontwikkelaars van Retro Studios1 in Austin, Texas, dus helemaal aan de andere kant van de oceaan, en met ontwikkelaars hier in Kyoto. Eerst wil ik iedereen vragen zich voor te stellen. Laten we beginnen met Retro Studios. 1 Retro Studios, Inc.: Een spelontwikkelaar uit Austin, Texas die werkte aan de Metroid Prime-serie. Opgericht in 1998.
Ik ben Kynan Pearson. Ik ben een senior designer bij Retro. Ik had de leiding over de levelontwerpen van Donkey Kong Country Returns.
Ik ben Mike Wikan. Ik ben ook een senior designer. Ik had de leiding over de vijanden en eindbazen in Donkey Kong Country Returns.
Ja? (lacht) (kijkt naar de gasten van Retro Studios op de monitor en spreekt Engels) Zal ik mijzelf in het Engels aan jullie voorstellen? (In het Japans) Nee, ik maak maar een grapje. (lacht) Ik ben Risa Tabata. Als assistant producer had ik verschillende verantwoordelijkheden.
Spelers kennen Retro Studios als het bedrijf dat de Metroid Prime trilogy 2 maakte. Het zal veel mensen hebben verbaasd dat dit bedrijf opeens een nieuw Donkey Kong-spel maakte, iets wat geheim bleef tot de 2010 E33. Daarom wil ik beginnen met de vraag hoe het kwam dat Retro Studios Donkey Kong Country Returns ging maken. Waarschijnlijk kunnen we daarvoor het beste bij jou beginnen, Tanabe. 2Metroid Prime trilogy: Metroid Prime was een eerstepersoons actiespel dat in februari 2003 werd uitgebracht voor de Nintendo GameCube. Metroid Prime 2: Echoes werd voor de GameCube uitgebracht in mei 2005 en Metroid Prime 3: Corruption werd uitgebracht voor het Wii-systeem in maart 2008. (Dit zijn de Japanse releasedatums. In Europa werden de spellen respectievelijk uitgebracht in maart 2003, november 2004 en oktober 2007.) 3E3 (Electronic Entertainment Expo): Een videospellenbeurs die meestal in Los Angeles wordt gehouden. Donkey Kong Country Returns werd voor het eerst aangekondigd op de E3 in 2010.
Oké. Ik zal april 2008 nooit meer vergeten... Ik had het er ook al over in de periode van de E3, toen we ook een “Iwata vraagt” voor Donkey Kong Country Returns hadden, maar het was dus zo dat een aantal belangrijke werknemers van Retro Studios was vertrokken, mensen die aan de Metroid Prime-serie hadden gewerkt. Ik wist niet wat ik met de situatie aanmoest, tot Miyamoto rond diezelfde tijd toevallig tegen me zei dat hij een nieuwe Donkey Kong Country 4 wilde maken. Hij vroeg mij of ik daar goede ontwikkelaars voor wist. Ik noemde Retro Studios, en zo is dit project begonnen. 4Donkey Kong Country: Een zijwaarts scrollend actiespel dat in november 1994 werd uitgebracht voor de Super NES. Naast de drie spellen die voor de Super NES verschenen, werd ook een versie voor de Game Boy Advance uitgebracht.
Om daar nog wat dieper op in te gaan: toen bekend werd dat een aantal belangrijke ontwikkelaars Retro Studios verlieten, vroegen veel mensen zich af of het bedrijf nog wel spellen van hoge kwaliteit kon blijven maken. Uiteindelijk heeft Retro Studios zich wat dat betreft glansrijk bewezen, maar dat moet toch wel een flinke uitdaging zijn geweest. Jullie moesten in zeer korte tijd het team opnieuw samenstellen en beslissen welke rol de nieuwe hoofdontwikkelaars zouden spelen. De hoofdontwikkelaars stonden onder grote druk, aangezien ze het team leiding moesten geven, terwijl ze zichzelf in die positie nog niet eens bewezen hadden. Kunnen jullie wat vertellen over de gevoelens die destijds bij Retro Studios heersten?
Nou... het was natuurlijk best moeilijk toen enkele belangrijke medewerkers vertrokken, mensen die aan de Metroid Prime-serie hadden gewerkt. Maar ik wist dat het ook een kans was om nieuwe manieren van denken en werken te introduceren.
Ik vond het niet moeilijk, maar was juist enthousiast over deze prachtige kans om aan een geweldige titel als Donkey Kong Country te werken. Tegelijkertijd voelde ik wel een grote verantwoordelijkheid omdat ik fans van Donkey Kong Country natuurlijk niet wilde teleurstellen.
Ik voelde net als Mike een groot gevoel van verantwoordelijkheid. Maar ik heb altijd met die jongens samengewerkt en ik wist hoe ze werkten, dus maakte ik me niet echt zorgen. We lieten onze gedachten botsen om tot de beste ideeën te komen – zoals we altijd al hadden gedaan – en de manier waarop het team samenwerkte pakte positief uit.
Deze drie mensen werkten zo goed samen aan dit project en brachten de dingen zo goed bij elkaar dat we alle zorgen lieten varen.