Je favoriete nummers downloaden
Er zijn verschillende nieuwe functies toegevoegd aan deze versie van Jam with the Band, zoals stemanalyse en de mogelijkheid om nummers te downloaden. Je zei net dat je erg blij was om dit spel te maken, Kitamura-, maar zijn er doorgaans niet juist veel problemen in een ontwikkelingsproces?
Ik heb echt veel plezier beleefd aan de ontwikkeling. Zoveel zelfs dat ik het niet eens ‘werk’ zou noemen.
Mijn belangrijkste taak was het maken van de liedgegevens. Dat is erg moeilijk werk. Zodra ik echter de gegevens had gemaakt, pikte het voltallige personeel de nieuwe nummers op en begon ze meteen te spelen. Toen ik ze bezig zag, voelde dat echt als een beloning voor al mijn werk.
Ik weet niet of je het hier nu over werk hebt of over spelen (lacht)! Maar het laat goed zien hoe zeer je opging in de software, toen je betrokken was bij de ontwikkeling ervan. Trouwens, de nieuwe Jam with the Band heeft een functie waarmee je maximaal 100* partituren voor nummers kunt downloaden. Er staken echter verschillende uitdagingen de kop op bij het ontwikkelen van de downloadfunctie voor nieuwe nummers, nietwaar? *Opmerking: in de Europese versie van Jam with the Band heeft de gebruiker 50 voorgeïnstalleerde nummers (de Japanse versie had er bij lancering 31). Via de Nintendo Wi-Fi Connection zijn er nog 50 andere nummers te downloaden. Er is ook ruimte voor nog eens 100 nummers die gecreëerd zijn door gebruikers en worden opgeslagen of verhandeld via de Nintendo DS draadloze communicatie.
Ja, dat klopt. Niemand kon nummers op internetservers zetten, als die beschermd werden door het auteursrecht, zonder eerst de nodige procedures te doorlopen. Aangezien we al zo hard hadden gewerkt aan de ontwikkeling van de Studio-functie, wilden we echter een systeem ontwikkelen waarmee gebruikers ook beschermde nummers konden delen. We geloofden dat weinig mensen gebruik zouden maken van deze functie, tenzij we een systeem ontwikkelden waarbij gebruikers niet voor ieder nummer apart moesten betalen.
We gingen enkele malen op bezoek bij JASRAC5 en legden ze uit wat wij bij Nintendo wilden doen. Namelijk, zoveel mogelijk Japanse popmuziek en tekenfilmliedjes ter download beschikbaar stellen aan de gebruikers. Ze reageerden erg positief op dit verzoek, en zo konden we uitleggen welk systeem we wilden gebruiken om deze nummers vooraf op de Nintendo-server te zetten, zodat mensen ze kunnen downloaden en spelen op hun Nintendo DS*. 5 JASRAC (Japanse Vereniging voor Rechten van Auteurs, Componisten en Uitgevers) is een orgaan waaraan de auteursrechten van tekstschrijvers, liedjesschrijvers en muziekuitgevers worden toevertrouwd. Het overziet het verstrekken van licenties voor muziek aan gebruikers, verzamelt royalty’s en geeft deze door aan de artiesten. *Opmerking: voor de Europese versie van Jam with the Band heeft Nintendo geen auteursrechtovereenkomst met JASRAC, maar met EMI Music Publishing Europe Ltd.. De partituren van popnummers die beschikbaar zijn om te downloaden, zijn dus versies van beschermde nummers van EMI. Er zijn ook rechtenvrije versies van klassieke partituren en Nintendo-liedjes beschikbaar.
Het werkt dus anders dan het downloaden van een nummer op je pc of mobiele telefoon, toch?
Omdat de nummers die je downloadt niet zijn ingezongen, maar in plaats daarvan gebruikt worden als geluidsbronnen in het spel, hoeven we alleen royalty’s te betalen aan de schrijvers van de muziek en de liedtekst. Daarom werd besloten dat Nintendo de royalty’s zou betalen voor maximaal 100 nummers, gebaseerd op de daadwerkelijke downloadgegevens. Daardoor konden we een systeem opstellen waarbij gebruikers moeiteloos en zonder extra betaling maximaal 100 van hun favoriete nummers kunnen downloaden.
Als gebruikers in staat zouden zijn om nummers te verwijderen, zouden ze er zoveel kunnen downloaden als ze wilden.
Als we een onbeperkt downloadsysteem hadden ingebouwd, zou het betalen van de royalty’s een groot probleem worden.
Maar denken gebruikers na het downloaden nooit: ‘Dit nummer wilde ik eigenlijk niet.’?