Er zijn toch verschillende nieuwe ideeën die jullie aan deze nieuwe Jam with the Band hebben toegevoegd, in vergelijking met het vorige deel?
Ja. Het speltype Radio is daar een voorbeeld van. Deze spelstand stelt gebruikers in staat om hun Nintendo DS als een radio te gebruiken en naar ingebouwde nummers te luisteren, en naar Barbara de dj. Door gebruik te maken van de Wi-Fi-verbinding kunnen gebruikers bovendien luisteren naar nummers die zijn opgeslagen op de Nintendo-server. Ze hoeven daarbij niet op knoppen te drukken of zo; ze kunnen de Nintendo DS gewoon op tafel laten liggen.
Omdat het een radio is, kunnen gebruikers zo vaak ze willen gratis naar nummers luisteren. Omdat JASRAC ze in dit geval beschouwt als gestreamde muziek, kan men het soort liedjes dat op de Nintendo-servers staat in dit geval gratis beluisteren. Opmerking: in Europa is het speltype Radio beschikbaar dankzij een samenwerkingsovereenkomst tussen Nintendo en EMI Music Publishing Europe Ltd.
…Zei ik: ‘Waarom bedenken we niet een systeem waarbij gebruikers hun Wii kunnen gebruiken om jamsessies via hun tv te spelen?’
Precies, en toen we probeerden een Wii-kanaal te maken met de naam ‘Jam with the Band Live-kanaal’, zagen we dat het een volledig ander niveau aan intensiteit bood dan de luidspreker van de Nintendo DS. Het geluid werd een stuk krachtiger en je voelde echt een respons van de instrumenten. Hierdoor speelden we in de latere stadia van de ontwikkeling bijna iedere dag jamsessies via de tv.
Nog een officiële naam (lacht)! De manier waarop gebruikers het Live-kanaal bemachtigen is ook een uniek idee, dat nog niet eerder is gezien, nietwaar?
Ja, dat klopt. Als gebruikers een exemplaar van Jam with the Band kopen, bevat hun spelverpakking een wachtwoord. Ze kunnen het Live-kanaal downloaden door in het Wii-winkelkanaal dit wachtwoord in te voeren. Opmerking: in Europa is het Wii Download Ticket-nummer te vinden in de handleiding die bij het spel zit.
Wel, ik hoop dat je het niet erg vind als ik even van onderwerp verander. De ontwikkeling van Jam with the Band nam uiteindelijk nogal wat tijd in beslag, nietwaar?
Het idee van, ‘als we dit werk afmaken, kunnen we Jam with the Band doen’, werd altijd als een wortel voor ons uit gehouden. (Allen lachen.)
Absoluut, het was echt als een wortel. Jam with the Band was ook vanuit ontwikkelingsoogpunt echt een leuk spel, en ik vond het leuker om aan te werken dan aan welk project dan ook. Zelfs toen het team was opgedeeld en iedereen aan verschillende projecten werkte, bleven we elkaar daarom ‘Jam with the Band-nieuwsbrieven’ sturen via email.