Waar ik benieuwd naar ben: zendt het personeel zelf ook nummers in?
Ik wachtte zo’n drie weken, maar mijn nummer kwam maar niet binnen voor de laatste controle. Dus op een dag tijdens de lunch opende ik mijn Nintendo DS – je kon mijn hart horen kloppen. Mijn nummer was ‘NG’4 (niet goedgekeurd). Ik kan je vertellen: ik sloeg helemaal door die dag. 4’NG’ betekent dat een nummer om welke reden dan ook niet door de controles heen komt. Een fout in het nummer is een van de mogelijke redenen. (Allen lachen.)
Dus nu weet je hoe al de klanten zich voelen die een nummer inzenden dat terugkomt met een NG-classificatie.
Maar je hebt toch niet de moed opgegeven, hè? Je blijft toch doorgaan met het inzenden van nummers?
Als het lukt, zullen we dan nog een ‘Iwata vraagt’ doen? Dan kunnen we dat deel ‘Noriko Kitamura: mijn succesvol ingediende nummer’ noemen (lacht).
Ik stelde voor om een bewerkingsstand toe te voegen aan de eerste Band Brothers, maar Kitamura was een van de mensen die er fel op tegen waren. ‘Ik kan geen muziek lezen, dus ik wil zo’n functie niet’, zei ze. Je was er zo op tegen, en nu maak je je eigen nummers… Ik ben blij dat te zien, moet ik zeggen.
Heb je nog adviezen voor mensen die hun hart en ziel in het maken van nummers stoppen, maar steeds niet door de controles heen komen?
Maar zonder ook maar enige twijfel is het belangrijk dat je je nummer eerst aan iemand laat horen, voordat je het indient.
Als je een nummer maakt, ga je helemaal op in je eigen wereldje. Je verliest echt het perspectief.