Aangezien we nog wat tijd over hebben, wil ik jullie graag vragen: wat voor wendingen waren er allemaal sinds de ontwikkeling van Band Brothers lang geleden begon, in de tijd van de Game Boy?
…Dus, doordat jullie in de eerste plaats geen helder doel voor ogen hadden, week het project natuurlijk van zijn pad.
Je wilde per slot van rekening Barbara op de wereld loslaten… Je meende dat je je verlangen kon combineren met de geluidschip, en als dansspellen niet konden, kon je waarschijnlijk wel iets anders doen met een spel met muziekinstrumenten, nietwaar?
Mensen waren diep onder de indruk, toen ze zagen hoe de software werd gepresenteerd. Het ontwikkelteam – waaronder jij, Kitamura – speelde het en leek zo veel plezier te hebben. Jullie gingen het hele bedrijf rond om de software te presenteren, is het niet?
Ja, en om het effect van deze presentaties te vergroten, was er een periode waarin we jamsessies oefenden om erachter te komen wat voor soort optredens we moesten doen. We trokken ook speciale kostuums aan voordat we onze optredens begonnen.
Jullie gaven ook een presentatie in het kantoor van Yamauchi (destijds president van Nintendo), nietwaar?
Het was een echte schok… Toen jij directeur werd, Iwata, en vervolgens die enquête rondstuurde, had ik daarom zo’n gevoel van, ‘als de nood het hoogst is, is de redding nabij’, zoals ze zeggen. En ik had de indruk dat jij die redding kon zijn.
Volgens mij had Band Brothers echt nooit het levenslicht gezien, als die enquête er niet was geweest. De titel was ook al jouw idee, Iwata.
Iedereen kan de gelijkenis met ‘Super Smash Bros.’* zien. Ik denk niet dat het onder normale omstandigheden zou worden toegestaan (lacht). Ik herinner me dat ik hoopte dat veel mensen zich nauw verbonden zouden voelen met de software en het zouden afkorten als BanBro. *De Japanse titel van Super Smash Bros. is Dairanto! Smash Brothers, die van Jam with the Band is Daigasso! Band Brothers.