Toen de eindstreep van dit project in zicht was, heeft (Kiyoshi) Mizuki-san16 met Eguchi-san overlegd en zei hij: “We gaan een empathisch netwerk maken.” En toen kwam Miiverse – dat we zojuist noemden – plotseling in beeld.16. Kiyoshi Mizuki: departement voor netwerkzaken. Een van de producenten van Miiverse. Mizuki deed mee aan de recente aflevering van ‘Iwata vraagt’ met de producenten van Miiverse voor de Wii U, maar ook aan eerdere afleveringen over Iwata vraagt Walk with me en de voorgeïnstalleerde software van de Nintendo 3DS.
Maar voordat Miiverse ter sprake kwam, hadden we het erover dat we wilden dat Nintendo Land, omdat het een themapark was, een plein zou worden waar mensen van over de hele wereld zich verzamelden, net als bij een wereldbeurs.
Ik wilde ook heel graag zo’n plein maken. Ik vond dat je moest kunnen zien dat er zich veel mensen hadden verzameld. Ik wilde laten zien hoe de Mii-personages van spelers er rondwandelden en in de rij gingen staan. Als je over het plein loopt, krijg je echt het gevoel dat je naar een themapark bent gekomen om plezier te beleven.
Maar Miiverse bestond toen nog niet, dus vroegen we ons af hoe we dit konden realiseren.
Ja. Eerst bespraken we het idee om Mii-personages uit het Mii-wedstrijdkanaal17 van de server te halen en op het plein te laten verschijnen.17. Mii-wedstrijdkanaal: een Wii-kanaal. Gebruikers kunnen hun Mii-personages aan anderen tonen of Mii-personages van anderen ontvangen. Gebruikers kunnen ook Mii-personages insturen voor wedstrijden, waarvoor bepaalde richtlijnen gelden, en de Mii-personages van anderen beoordelen.
Ja. Ik was ervan overtuigd dat we het moesten doen. Al denk ik wel dat ik onredelijke eisen heb gesteld aan Yamashita-san.
Maar die worsteling is de moeite waard gebleken. Het voelt alsof er levende mensen zijn in Nintendo Land.
Ik vind die sfeer leuk wanneer je berichten van de andere kant van de wereld kunt zien en er talen over het scherm vliegen die ik niet kan lezen.
Ja. In vergelijking met kant-en-klare Mii-personages ogen personages die door iemand gemaakt zijn veel levendiger, dus Miiverse heeft het plein echt tot leven gebracht.
Er is nog een ander interessant aspect aan het plein. Nintendo Land wordt al snel gezien als een spel voor meerdere spelers, maar ik wil ook stilstaan bij mensen die het spel in hun eentje zullen spelen. Ik wil dat mensen anderen ontmoeten via Miiverse en niet het gevoel hebben dat ze alleen spelen.
Dat motiveert je om de volgende dag weer te spelen. Je kunt op verschillende tijdstippen spelen en je hoeft niet samen te spelen. Maar volgens mij is het heel wat waard om te weten dat er ook andere mensen zijn die dezelfde ervaring doormaken en empathie hebben voor elkaar.
Eh, om eerlijk te zijn, vroeg ik me af wat mensen zoal zouden schrijven op Miiverse. Maar zelfs als ze nutteloze dingen schrijven als: “Ik heb zus en zo voltooid,” raak je automatisch opgewonden als je dat ziet.