Kom meer te weten
‘Empathisch netwerk’
Wie de foto bovenaan bekijkt en Kondo-san van Hatena1 ziet, zal zich waarschijnlijk afvragen wat hij hier doet.1. Hatena Co., Ltd: een internetbedrijf dat diensten ontwikkelt voor Hatena, zoals Hatena Bookmark en Hatena Diary (Hatena Blog). Het bedrijf werd opgericht in 2001 en het hoofdkwartier bevindt zich in Kyoto.
Jij hebt met ons samengewerkt sinds we besloten om Miiverse te maken. De ‘Iwata vraagt’ van vandaag gaat over de producenten van Miiverse. Bedankt voor jullie komst.
Miiverse is een online gemeenschap van spelers die op systeemniveau geïntegreerd is in de Wii U. Via Miiverse kunnen mensen overal ter wereld online gaan met hun Mii-personages*. In de plaza van hun favoriete spellen kunnen spelers gedachten uitwisselen, handgemaakte illustraties delen, opmerkingen schrijven en met elkaar communiceren.(*Noot van de redacteur: voor deze functie is een breedband internetverbinding nodig.)En in Miiverse kunnen gebruikers niet alleen ID-nummers met elkaar delen, zoals voorheen met vriendcodes2, maar je kunt nu ook makkelijker vrienden met iemand worden. Stel jezelf eens voor — laten we met jou beginnen, Kondo-san.2. Vriendcode: een ID-nummer dat wordt toegewezen als een eigenaar met zijn Wii, Nintendo DS of Nintendo 3DS verbinding maakt met het internet. Doorvriendcodes uit te wisselen kunnen spelers samen speciaal ontworpen spellen online spelen.
Ik ben Kondo van Hatena. Ik had de leiding over de ontwikkeling van het oorspronkelijke concept van Miiverse. Leuk om hier te zijn.
Ik ben Mizuki van het afdeling voor netwerkzaken van Nintendo. In het geval van Miiverse was ik een soort van producer of regisseur.
Je bent ook degene die als eerste op de proppen kwam met Miiverse. Mizuki-san, wil jij ons vertellen hoe Miiverse begonnen is?
Zeker. Eerlijk gezegd begon Miiverse voor mij met Wii no Ma3 dat onlangs is afgerond. Maar de opbouw van de dienst is wel totaal anders.3. Wii no Ma (Wii-kamer): een Japans Wii-kanaal dat beschikbaar was van mei 2009 tot en met april 2012. Wii no Ma was een ‘woonkamercommunicatiekanaal’ met drie diensten: winkelen, thuisbioscoop en Ironna Ma (diverse kamers). Spelers konden betaaldiensten gebruiken om originele producten te kopen die alleen beschikbaar waren via Wii no Ma, gourmetvoorwerpen, dagelijkse benodigdheden, modevoorwerpen en versieringen voor thuis. Ze konden ook films, anime en klassieke televisieprogramma’s huren en bekijken.
Ja. Samen met (Yusuke) Beppu-san4 van Wii no Ma Co., Ltd.5 had ik discussies over hoe de netwerkdienst van de Wii U eruit zou moeten komen te zien. Goed, het waren eerder gewone gesprekken dan discussies, en Beppu-san bleef zich afvragen of we iets konden doen wat representatief was voor Nintendo en waarbij de nadruk lag op Mii-personages.4. Yusuke Beppu: voormalige president-directeur van Wii no Ma Co., Ltd. Momenteel president-directeur van Nintendo Network Service Co., Ltd.5. Wii no Ma Co., Ltd.: het bedrijf dat Wii no Ma beheerde. Het bedrijf werd mede opgericht door Nintendo en Dentsu. De naam is veranderd naar Nintendo Network Service Co., Ltd.
Nou, Wii no Ma was van zichzelf een dienst die onmiskenbaar representatief was voor Nintendo.
Ja. We wilden iets doen wat daar verrassend veel op leek. Maar bij Wii no Ma zorgde was het de operatiekant die grotendeels voor de inhoud zorgde en deze aan de gebruikers aanbood. Maar op die manier konden we het niet zo vaak updaten en dat is iets wat ik erg jammer vond.
Ja. Dus in plaats van alles zelf te maken en aan de gebruikers aan te bieden, bedachten we dat we misschien een UGC6-dienst moesten opzetten, zodat er meer mensen aan deel konden nemen.6. UGC (user-generated content): dit is een algemene term voor allerlei soorten media-inhoud die wordt gecreëerd door gebruikers.