Dus nadat Best Play Pro Baseball was uitgekomen, maakte je Derby Stallion17. Vertel me eens hoe dat tot stand kwam.17. Derby Stallion: een simulatiespel over paardenraces dat in december 1991 door ASCII Corporation in Japan werd uitgebracht voor het Famicom-systeem. Latere titels in de serie kwamen uit op de Nintendo 64 en de Nintendo DS.
Nee, helemaal niets. Je zou kunnen zeggen dat Derby Stallion tot stand kwam door die vriend. Ik leerde over het bestaan van de wereld van raspaarden en op dat moment was er nog geen enkel spel over dat aspect van paardenraces gemaakt, dus ik dacht: ik probeer het gewoon.
Als iemand die gebruik maakte van allerlei statistieken om honkbalspellen te maken was je vast erg enthousiast om dat toe te passen op paardenraces.
Nee, Derby Stallion was niet bedoeld als een spel waarin het alleen maar om statistieken draaide. Eigenlijk geldt dat voor al mijn spellen, van Best Play Pro Baseball tot Nintendo Pocket Football Club. Mijn doel is om het leuk te maken voor spelers om te kijken naar computergestuurde spellen.
Juist. Het is inderdaad zo dat je in Derby Stallion de paarden niet bestuurt tijdens de races.
Er zijn natuurlijk spellen waarin de speler meer zelf kan doen, maar bij paardenraces is het toch juist leuk om toe te kijken?
Dat klopt helemaal. Toen ik als kind honkbalspellen maakte en statistieken verzamelde, slaggemiddelden en winstpercentages uitrekende, was mijn enige doel om ze aan vrienden te laten zien en de verrassing op hun gezichten te zien.
Juist. Nog even terugkomend op Derby Stallion: toen dat spel uitgebracht werd, kwamen er nog een groot aantal spellen over paardenraces uit. Waarom was Derby Stallion volgens jou anders dan die andere spellen?