Zes jaar werk
Wat heb je sinds de Game Boy Advance-versie nog meer veranderd, naast de netwerkfuncties?
Dat wilde ik absoluut vermijden. Bovendien moet je in simulatiespellen soms bijvoorbeeld een keuze maken tussen drie opties: A, B of C. Maar het is onmiddellijk duidelijk dat A de juiste keuze is. Het is als speler heel vervelend dat je dan alsnog die keuze moet maken.
Zoals ik net al zei, had ik niet het doel om een simulatiespel te maken, zoals bij de honkbalspellen en paardenracespellen wel het geval was. Ik wilde iets maken waarin de speler niet continu dingen moet veranderen om verder te kunnen spelen. Ik wilde het aantal handelingen dat spelers moesten verrichten, drastisch verminderen, maar tegelijkertijd ervoor zorgen dat ze zich niet zouden gaan vervelen. Het was best moeilijk om die balans te vinden.
Dus in plaats van elke keer vervelende input van de spelers te vragen, wil je gewoon dat ze van de wedstrijden kunnen genieten.
Juist. Ik wilde een spel maken waarin je je ogen niet kon losrukken van de actie tijdens superspannende wedstrijden en dat dat het spel leuk genoeg zou maken om te spelen.
Inderdaad. Daarom hebben we zo veel moeite gedaan om het bekijken van de wedstrijden leuk te maken en om ze een hoog realiteitsgehalte te geven. En met ‘realistisch’ bedoel ik dus niet de graphics, maar dat maakt het lastig om uit te leggen wat ik wel bedoel... Het spel komt nu uit voor de Nintendo 3DS, maar dat betekent niet dat je gelijk zult denken dat de graphics zo veel verbeterd zijn sinds de Game Boy Advance-versie.
Dat is waar. Ik weet zeker dat er mensen zullen zijn die de schermafbeeldingen bekijken op de Nintendo-website of ergens anders en dan zullen denken: “Is dit echt een spel voor de Nintendo 3DS?”
De aantrekkingskracht van het spel ligt niet in wat je kunt zien, maar dat maakt het wel moeilijk uit te leggen. Als je het spel voor de eerste keer ziet, denk je misschien dat er geen grafische verbeteringen zijn of dat er niet veel nieuwe functies in het spel zitten. Maar op een dieper niveau zijn er toch heel veel elementen veranderd, nietwaar?
Dat klopt. Wat we hebben toegevoegd is niet iets wat je kunt zien. In het vorige spel waren er bijvoorbeeld spelers die al hun spelers tot het maximale S-niveau wilden trainen. Tijdens het maken van dit spel vroeg ik me af of dat wel de juiste benadering was. Ik wist het gewoon niet zeker...