Alsof je een vechtspel speelt
Waarom moest je de flowchart zo groot maken dat Hattori zijn armen moet strekken om het te omschrijven?
Als je combinaties systematisch maakt, dan lijken die het altijd het beste te doen. Maar dat gebeurt niet als de professionals de touwtjes in handen hebben. Zelfs van eenvoudige mode weten ze vaak met één item iets opvallends te maken.
Tamura had het er eerder over of iets leuk is of niet. Iets wat té gestandaardiseerd is, is gewoon niet leuk.
Als je met combinaties speelt en die door het systeem haalt, krijg je te horen dat het niet modieus is. Maar als je goed kijkt naar een persoon die de outfit draagt, kan het er prachtig uitzien. Daarom hebben we het systeem tot op het laatste moment aangepast, om het realistischer te maken.
Een computer begrijpt niet veel van de fijne nuances van stijl, dus dat moet erg moeilijk zijn geweest.
Dat was het echt. We hadden er moeite mee om het resultaat aan te passen aan de meningen van meisjes. Wij meiden gebruiken bijvoorbeeld vaak het woord ‘kawai’ (schattig), en ikzelf gebruik de term te pas en te onpas. We zeggen dat dit schattig is, of dat is schattig, maar wat we eigenlijk met ‘schattig’ bedoelen is elke keer weer anders.
Het resultaat van het programmeren van dat soort vage beslissingen, was een systeem dat combinaties met een item toestond die een beetje ongebruikelijk of voor een afwijkende smaak waren bedoeld.
Als je alles maar goed vond, zou dat het spel natuurlijk verpesten, en het zou vanuit een mode-oogpunt niet kloppen. Stijlen die echt niet kloppen worden door het systeem afgewezen. Als oplossing voor deze tegenstrijdigheid moesten we die enorme flowchart maken waar we het net over hadden.
En terwijl je een resultatensysteem ontwikkelde met een menselijk element, voegde je ook mannenmode toe.
Dat klopt. We besloten al in een vroeg stadium om mannenmode te maken, dus we begonnen de items al snel te ontwerpen.