Opmerking: dit Iwata vraagt-interview vond plaats ná de Japanse release van Nintendo presents: New Style Boutique, maar vóórdat het spel werd uitgebracht in Europa.
Dank voor jullie komst vandaag. Dit interview vindt plaats op een andere locatie dan gebruikelijk. Er komt veel licht door de grote ramen, en de kamer heeft een iets ander sfeer. Het spel Nintendo presents: New Style Boutique is op een andere manier gemaakt dan het voorgaande Style Boutique1-spel voor de Nintendo DS, dus ik wilde jullie er al een tijdje wat vragen over stellen. Maar omdat onze schema’s altijd leken te botsen, doen we het na de release.Meestal houden we deze Iwata vraagt-interviews vóór de release, maar ik heb jullie bij elkaar gebracht omdat ik Nintendo presents: New Style Boutique belangrijk genoeg vond om er zelfs na het uitkomen van het spel nog over te praten. Hartelijk dank voor jullie komst dus.1 Style Boutique: een modespel dat in Japan in oktober 2008 werd uitgebracht voor het Nintendo DS-systeem.
Ik ben Yamagami van Nintendo. Ik was de producent van dit spel. Ik luisterde voornamelijk naar de medewerkers, maakte de planning en bepaalde de richting van de ontwikkeling.
Ik ben Hattori van Nintendo. Als de regisseur aan Nintendo-zijde was het mijn rol om Nintendo presents: New Style Boutique samen te brengen.
Ik ben Sasaki van Syn Sophia2. Ik was de regisseur. Ik bedacht allerlei nieuwe speelmogelijkheden om het spel nóg interessanter te maken dan zijn voorganger, en had de leiding over het team. Maar vooral maakte ik een heleboel artikelen die in het spel verschijnen, net als aan de lopende band van een fabriek.2 Syn Sophia, Inc.: een ontwikkelaar van spellen als SimCity DS, Ganbaru Watashi no Kakei Diary en Mawashite Tsunageru Touch Panic. Het bedrijf werkte ook aan de ontwikkeling van Style Boutique. Voorheen bekend als AKI Co., Ltd.
Ik ben Tamura, en ik ben hier als vertegenwoordiger van Drumcan3. Drumcan is een bedrijf dat modeshows organiseert. Tijdens de ontwikkeling van Nintendo presents: New Style Boutique werden we benaderd voor onze professionele mening over meidenmode. We gaven advies en stelden stylisten voor die van videogames hielden.3 Drumcan Inc.: een bedrijf in de mode-industrie dat modeshows, feesten en andere evenementen organiseert en produceert voor bedrijven en merken in Japan en daarbuiten.
Ik ben Tsujii, de creatief directeur. Toen de ontwikkeling van dit spel begon, werkte ik met Tamura bij Drumcan.
Ja. Tamura koos voor dit project twee stylisten uit, en ik zorgde voor de coördinatie. Gezamenlijk bedachten we hoe de mode er het volgende jaar en het jaar daarna uit zou zien, en ik vroeg, ‘Gaat dit goed samen?’ en ‘Wat vind je daarvan?’ Maar het ontwikkelen van een videogame duurt lang, en er waren momenten dat ik me verbaasde over de verschillen.
In vergelijking met het organiseren van een modeshow, denk ik inderdaad dat de ontwikkeling van videogames lang duurt. En als het resultaat niet bevredigend is, verlengen we de ontwikkeltijd. Dat soort situaties zijn in de modewereld ondenkbaar, dus we moeten voor veel problemen hebben gezorgd.
Nee, nee, dat is niet waar (lacht)! Maar als we alleen dingen in het spel verwerken waarvan we denken dat het modieus is, zouden we een spel kunnen uitbrengen dat uit de tijd is. Dus met dat in gedachten gaven we allerlei adviezen, zoals, ‘Deze kleding is goed tijdens deze periode.’